Agenda 2030

Kirkko on mukana toteuttamassa Agenda 2030 -tavoitteita. Tavoitteena on kestävä kehitys Suomessa ja koko maapallolla.

Kuvassa lueteltu 2030:n 17 kohtaa nimineen ja kuvatunnuksineen.

Kestävä tulevaisuus – Agenda 2030 -talkookirja (PDF)

YK:n jäsenmaat sopivat syyskuussa 2015 New Yorkissa järjestetyssä huippukokouksessa kestävän kehityksen tavoitteista ja toimintaohjelmasta. Niiden tarkoitus on ohjata yhteisiä, maailmanlaajuisia kehitysponnisteluja vuoteen 2030 asti. Kansainvälinen yhteistyö on välttämätöntä, jotta ilmastonmuutoksen luomakunnalle ja ihmiskunnalle aiheuttamia vakavia seurauksia voidaan hillitä.

Monet kirkot ympäri maailmaa ovat liittyneet Agenda 2030 -tavoitteisiin. Esimerkiksi Ruotsin ja Norjan evankelisluterilaiset kirkot ovat tehneet omat työkirjansa tavoitteiden pohtimiseen ja konkretisointiin.

Kestävä tulevaisuus – Agenda 2030 -talkookirja tarjoaa tiedollisia ja hengellisiä näkökulmia tavoitteiden sisältöihin sekä virikkeitä yhdessä tekemiseen ja vaikuttamiseen. Kirjan avulla haluamme rohkaista löytämään merkitystä pienistä teoista sekä innostaa pohtimaan suhdetta omaan lähiympäristöön yhdessä toisten kanssa. Voit ladata talkookirjan Kirkon julkaisut -palvelusta suomeksi ja ruotsiksi:

Kestävä tulevaisuus – Agenda 2030 -talkookirja

En hållbar framtid. Agenda 2030 – inspirationsmaterial