Hautausmaiden kulttuuriperintö

Hautausmaat ovat kaikilla paikkakunnilla kulttuurihistoriallisesti arvokkainta ympäristöämme. Hautausmaa on perustettu yleensä kauniille ja keskeiselle paikalle, ja sillä on tärkeä asema taajamakuvassa. Monet hautausmaat sijoittuvat suojeltuun kirkkoympäristöön.

Hautausmaa on paikkakunnan muisti, istutettuna ja hoidettuna ympäristönä sillä voi olla vuosisatainen historia. Hautausmaan muistomerkit kertovat paikkakunnan henkilöhistoriasta ja muistomerkeillä voi olla myös taiteellista arvoa. Kirkkoympäristöön tai hautausmaahan voi liittyä sankarihautausmaa, joka kertoo kansakunnan historiasta ja selviytymisestä. Sankarihautausmaat on aikoinaan suunniteltu eheiksi ja taiteellisesti korkeatasoisiksi kokonaisuuksiksi.

Monet hautausmaaympäristöt on luokiteltu valtakunnallisesti merkittäviksi. Hautausmaan ylläpitoon kuuluu kulttuurihistoriallisten arvojen inventointi, paikkakunnan historiaa kunnioittavaa hautausmaan hoitoa ja käyttöä silmällä pitäen.

Näkymä hautausmaalta.