Partion ja kirkon yhteinen historia

Kirkon ja partion yhteistyö Suomessa on kestänyt yhtä pitkään kuin partioliike on ollut maassamme, siis jo noin 110 vuotta.

Partioliikkeen arvopohja rakentuu viidelle perussuhteelle, jotka ovat suhde Jumalaan, omaan itseen, toiseen ihmiseen, yhteiskuntaan ja ympäristöön. Arvopohjastaan ja toimintatavoistaan johtuen partio soveltuu hyvin seurakuntien lapsi- ja nuorisotyön yhdeksi toimintamuodoksi. Piispainkokous onkin kahteen kertaan vahvistanut ja linjannut partion olevan yksi kirkon nuorisotyön muoto: ensimmäisen kerran vuonna 1946 ja toisen kerran 1983. Kirkon partiotyön historiasta saa lisää tietoa Johanna Paloposken ja Salla-Mari Pyykkösen opinnäytetyöstä Sepot partion ja kirkon palveluksessa.