Kirkko kiinni? -podcast

Kirkko kiinni? -podcast on kuunneltavissa Spotifyssä, Apple Podcastissa, Deezerissä sekä Speakerissa

Viikoittain maanantaisin ilmestyy Kirkko kiinni? -podcast, jossa keskustellaan Millenniaalien kirkko -projektista nousseista teemoista.

Kirkko kiinni? -podcast etsii 2020-luvun merkityksiä. Kärsiikö evankelis-luterilainen kirkko postluterilaisesta stressisyndroomasta? Millaisessa uskonnollisessa ja uskonnottomassa todellisuudessa elämme? Tervetuloa Marjo Kiljusen johdolla selvittämään tätä tutkijoiden ja ajattelijoiden kanssa.

1. Ensimmäisessä jaksossa Heikki Nenonen ja Jussi Laine diagonosoivat evankelisluterilaisen kirkon post-traumaattista stressisyndroomaa. Kuka kirkossa oikein käyttää valtaa?
  2. Tiesitkö, että monen nuoren mielestä sanaan uskonnollinen kytketätään perinteiset sukupuoliroolit ja kansallismielisen paatoksen? Professori Björn Vikström ja uskontotieteen vanhempi yliopistonlehtori Teemu Taira keskustelevat toisessa jaksossa onko evankelis-luterilainen kirkko enää kansankirkko, mitä uskonnottomat nuoret aikuiset ajattelevat ev.lut. kirkosta ja miksi kirkon työntekijöiden ja päättäjien pitäisi olla heistä kiinnostuneita.
  3. Millaisena nuoret aikuiset ja opiskelijat näkevät tulevaisuutensa? Millaiset arvot heille ovat tärkeitä? Ja miten toivoa pidetään yllä myös tulevaisuudessa? Utopioista, arvoista ja tulevaisuudesta keskustelevat yliopistonlehtori Anna Salonen ja projektitutkija Marjukka Laiho.
  4. Miksi buddhalaisuus ja hindulaisuuteen kytkeytyvät liikkeet kiinnostavat suomalaisia nuoria aikuisia? Miksi evankelis-luterilanen kirkko ei heitä puhuttele? Mitä opittavaa ev.lut. kirkolla voisi olla muista uskonnoista? Vai onko mitään? Keskustelemassa ovat buddhalaisuuden tutkija Mitra Härkönen Tampereen yliopistosta ja Kirkon koulutuksen ja tutkimuksen johtajava asiantuntija, dosentti Jyri Komulainen.
  5. Millaista on kirkon patriarkaalisuus ja miksi millenniaalit eivät sitä koe omakseen? Ja millaisena näyttäytyy millenniaalien mielipiteet parisuhteesta? Miten ev.lut.kirkko voi olla relevantti tänä päivänä, kun puhutaan parisuhteista ja seksuaalisuudesta? Yliopistonlehtori Sini Mikkola Itä-Suomen yliopistosta ja Åbo Akademin digitaalisen julkaisemisen amanuenssi ja vapaa tutkija Eetu Kejonen ovat vieraina Kirkko kiinni -podcastin viidennessä osassa.
  6. “Kirkon pitää olla kiinnostunut millenniaaleista, jotta millenniaalit voisivat olla kiinnostuneita kirkosta.” Näin sanovat itsekin millenniaalit papit Marjut Mulari ja Rebecka Stråhlman. Mitä ohjeita Marjut ja Rebecka antaisivat kirkon päättäjille? Moni millenniaali ei koe tarvitsevansa ympärilleen seurakuntayhteisöä, joten miten heidät tavotettaisiin?

Kirkko kiinni? -podcastia kannattaa suositella myös seurakuntien päättäjille. Podcast luo hyvän kuvan siitä, millaisessa toimintaympäristössä seurakunnat elävät – miten kirkko voi olla tärkeä myös millenniaaleille.

Voit kuunnella podcastia esimerkiksi Speakerissa. Podcastin jaksojen tekstivastineet löytyvät täältä.

Toimittajana on Marjo Kiljunen Kirkon viestinnästä, marjo.kiljunen@evl.fi