Toiminnan suunta vuoteen 2026

Toiminnan tarkoitus

Vahvistamme ulkosuomalaisten luottamusta kolmiyhteiseen Jumalaan, yhteyttä toisiin ihmisiin ja vastuuta luomakunnasta.

Arvomme

Liitymme kirkon yhteisiin arvoihin, jotka ovat usko, toivo, rakkaus.

Strategiset linjauksemme

Kotimaassa

• Siirrämme asteittain Kirkon ulkosuomalaistyön yksikön operatiiviset toiminnot Suomen Merimieskirkolle vuoden 2025 alkuun mennessä.
  • Kehitämme monikanavaista viestintäämme.
  • Haastamme seurakuntia Suomessa kantamaan vastuuta ulkomailla asuvista ja sieltä palaavista suomalaisista.

Ulkomailla

• Varustamme ulkosuomalaisseurakuntia yhteistyöhön Suomen Merimieskirkon kanssa.
  • Painotamme erityisesti toimintaa ulkomailla opiskelevien ja globaaleilla työmarkkinoilla liikkuvien suomalaisten sekä etelässä talvensa viettävien eläkeläisten parissa.
  • Hyödynnämme digitalisaation suomia mahdollisuuksia entistä paremmin.
  • Mukautamme toimintamme supistuviin taloudellisiin resursseihin samalla, kun tuemme ulkosuomalaisseurakuntia niiden oman varainhankinnan kehittämisessä.

johtaja

Mauri Vihko