Sateenkaarinuorten hyvinvointi seurakunnissa

Tämä julkaisu perustuu amerikkalaisen psykiatriyhdistyksen julkaisuun “Group for the Advancement of Psychiatry: Faith Communities and the Well-Being of LGBT Youth” vuodelta 2020. Mukaan on liitetty tuoretta suomalaista tutkimustietoa sekä kirkon ja seurakuntien linjauksia ja toimintatapoja.

Julkaisun kansikuva, jossa nuori katsoo puhelinta, taustalla eri värisiä papereita sakaroina muodostaen ympyrän.

Sateenkaarinuorten hyvinvointi seurakunnassa (pdf)

Julkaisun tarkoitus on edistää ymmärrystä sateenkaarinuorten hyvinvoinnista seurakunnissa ja muissa uskonyhteisöissä. Lähtökohtana on näkemys, jonka mukaan uskonnolla ja lääketieteellä on paljon yhteistä. Molemmat voivat tarjota toivoa, tarkoitusta ja merkitystä elämään. Toiveena on, että julkaisu palvelee paitsi luterilaisia seurakuntia, myös muita uskonyhteisöjä, niiden piirissä toimivia kasvattajia ja luottamushenkilöitä, sekä nuorten vanhempia ja isovanhempia. Lasten ja nuorten tasapainoinen kasvu on meidän kaikkien yhteinen tehtävä.