Rippikoulukirjat

Piirroskuva, jossa kaksi nuorta loikoilee nurmikolla lukemassa Raamattua.

Piispainkokous hyväksyy rippikoulun oppikirjat

Rippikoulutyöskentelyssä käytetään Raamattua ja virsikirjaa sekä Katekismus/Kristinoppia. Ne ovat kirkolliskokouksen hyväksymiä virallisia kirjoja. Rippikoulutyöskentelyä varten piispainkokous hyväksyy varsinaiset rippikoulun oppikirjat: oppilaan kirjan ja opettajan oppaat. Oppikirjojen suunnitteluvaiheessa oppikirjan laatijat konsultoivat Kirkkohallituksen toiminnallisen osaston asiantuntijoita. Valmistelutyöhön liittyy usein aineiston kokeilutoimintaa.

Rippikoulutyössä tarvittavan muun oppi- ja virikemateriaalin voivat Kirkkohallituksen toiminnallisen osaston yksiköt, hiippakunnat ja seurakunnat, järjestöt ja kustantajat tuottaa vapaasti. Seurakuntien ei ole pakko käyttää rippikoulussa virallisesti hyväksyttyä oppikirjaa, vaan seurakunta voi itse työstää oppimateriaalin rippikouluryhmille yhdessä nuorten kanssa.

Kirjaluettelo

• IHME rippikoululaisen kirja, Heli Pruuki, ohjaajan kirja, Heli Pruuki, Lassi Pruuki, Jari Pulkkinen. Kirjapaja. Nuori kirkko ry 2018.
  • RIPARIKIRJA rippikoululaisen kirja ja opettajan kirja, Sari Autio, Vilppu Huomo, Elina Törrönen. Kirjapaja. Nuori kirkko ry 2018.
  • USEIN IHMETTELEN vaikeimmin kehitysvammaisten rippikoulukirja, kirja perheelle, lähi-ihmisille, seurakunnan työntekijöille. Pälvi Ahoinpelto, Margit Nyman, Leena Tuomola, Björn Öhman. Kirjapaja 2012.
  • IHAN SAMA eilen, tänään ja ikuisesti. Oppilaan kirja ja opettajan kirja, Johanna Koivisto, Helena Paalanne, Antti Siukonen. Lasten Keskus-Nuorten Keskus 2010.
  • QUO VADIS? Uskon käsikirja rippikoululaiselle ja kirja opettajalle rippikouluun, Jarmo Kokkonen, Terhi Paananen, Kati Pirttimaa. Otava 2005.
  • ELÄMÄNPUU rippikoululaisen kirja ja opettajan kirja, Mikko Aalto, Lasse Heikkilä, Anna-Mari Kaskinen, Jussi Miettinen, Päivi Puhakka, Teuvo V. Riikonen. Kirjapaja Oy 2002.
  • LÖYTÖRETKI rippikoululaisen työkirja ja rippikoulunohjaajan opas, Heli ja Lassi Pruuki. LK-kirjat/Lasten Keskus 2002. Löytöretki, rippikoululaisen kirja on ilmestynyt myös englanniksi.
  • OMA RIPARI JA OHJAAJAN RIPARI Katarina Engström, Markku Pyysiäinen, Hannele Repo, Timo Ryhänen. WSOY 2002. Englanniksi Just for Me ja venäjäksi Moja konfirmatsija.
  • SANKTUS oppilaan kirja ja opettajan kirja, Helena Castrén, Eero Jokela, Jukka Metsäniemi, Jari Oksanen, Kaisa Raittila, Pekka Saarainen, Mari Torri-Tuominen. Kirjapaja Oy 2002.
  • TUNNETKO TIEN rippikoulun oppikirja ja opettajan opas, Timo ja Marjatta Junkkaala. Kirjapaja Oy 2002.