Valokuvat ja muut kuvat

Myös valokuvilla on tekijänoikeussuoja riippumatta siitä, missä ne on julkaistu.

• Seurakunnan toiminnassa on selkeintä käyttää itse otettuja kuvia, mikäli mahdollista.
  • Julkisissa tilaisuuksissa kuvaaminen on sallittua, mutta on hyvien tapojen mukaista varmistua siitä, että kuvista tunnistettavat henkilöt suostuvat kuvan julkaisemiseen.
  • Jos kuvassa esiintyy alaikäisiä, kuvan julkaisemiseen tarvitaan huoltajan lupa.
  • Jos henkilön kuvaa käytetään markkinoinnissa tai mainonnassa, siihen on aina oltava lupa.

Tavallisten valokuvien suoja-aika on 50 vuotta kuvanottovuoden päättymisestä.

Tekijänoikeus koskee myös Internetissä julkaistuja kuvia.

Kirkon kuvapankissa olevia kuvia saa käyttää hyvän tavan mukaisesti kirkkoon ja sen toimintaan liittyvän tiedonvälityksen yhteydessä.

Creative Commons -lisensoitujen kuvien käyttöoikeus on määritelty kuvan julkaisun yhteydessä.

Aarne Ormio
kuvaaja-toimittaja