Parisuhteen palikat – työntekijöille ja vertaisohjaajille

Parisuhteen palikat -juliste.

Kohtaatko työssäsi parisuhteen kysymyksiä? Jos työskentelet seurakunnassa, kunnalla tai järjestössä, perhepalveluissa, perheneuvolassa tai terapeuttina, alla olevat koulutukset ja materiaalit on tarkoitettu juuri sinua varten.

Luennot ja koulutukset 2024

Kouluttajina:
Liisa Välilä, Kirkkohallitus, Hanna Ranssi-Matikainen, ParAvi ry ja Tuula Tynjä, Samassa veneessä -työ.

• Maanantai 4.3. klo 14.0015.30 Parisuhdeteemat perhekerhossa -koulutus LINKKI koulutukseen
  • Tiistai 16.4. klo 18.0019.00 Voimavaroja parisuhteeseen – valtakunnallinen kaikille avoin parisuhdeilta verkossa. Ohjelmassa ohjaajien virikkeitä, tehtäviä kumppanin kanssa, ei ryhmäkeskusteluja. LINKKI, liity mukaan
    Jaa linkkiä organisaatiosi verkkosivuilla, somessa ja perhekerhoissa.
  • Torstai 18.4. klo 14.00–15.30 Parisuhteen teemat rippikoulussa ja vanhempien kohtaamisessa. Miten puhun parisuhteen teemoista nuorten ja vanhempien kohtaamisissa? LINKKI koulutukseen

Parisuhteen kuntokartoitus – ohjaajakoulutus syksyllä 2024

Perhetyön ajankohtaiswebinaarit seurakuntien, järjestöjen ja kuntien työntekijöille:

• keskiviikko 13.3. klo 14.0015.30 Riidat ja väkivallan uhka perheessä, miten toimin työntekijänä?
    Perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntija Niina Remsu, Ensi- ja turvakotien liitto
  • torstai 25.4. klo 14.0015.30 Kuinka toimia ja tukea perhettä, kun vanhemmalla on masennusta?
    Asiantuntija Outi Mäkinen, aikuisten mielenterveystyö, Mieli ry​
  • tiistai 28.5. klo 14.0015.30  Some koukuttaa – mitä voin tehdä? ​
    Asiantuntija Terhi Mustonen, päällikkö, Digitaaliset riippuvuudet, Sosped ry  ​

LINKKI webinaareihin kevät 2024

Kahvihetket Teamsissa

Suunnitteletko tai järjestätkö parisuhdetoimintaa seurakunnassa, kunnassa tai järjestössä.

Tule mukaan jakamaan ideoita ja kokemuksia kahvihetkeen:

Parisuhteen palikat somessa

Seuraa myös Parisuhteen palikat -FB-tiliä, josta löydät ajankohtaiset uutiset koulutuksista!

Materiaalit

Materiaalit on päivitetty vuonna 2023. Niistä on luotu työsi tueksi luentodiat, keskustelutehtäviä, verkkokursseja sekä jaettavia materliaaleja.

Parisuhteen palikat muodostavat konkreettisen kuvan parisuhteesta ja

• tekevät näkyväksi parisuhteen laaja-alaisuuden

• antavat nimiä parisuhteen tärkeimmille alueille

• virittävät tarkastelemaan parisuhdetta eri alueiden näkökulmista

• tekevät näkyväksi parisuhteen osa-alueiden välisiä vaikutuksia toisiinsa

Materiaalit on päivitetty vuonna 2023. Niistä on luotu työsi tueksi luentodiat, keskustelutehtäviä, verkkokurssit sekä jaettavat materiaalit.

Parisuhteen palikat esittely

Parisuhteen palikat -juliste

Parisuhteen palikat -kortti

Parisuhteen palikat -videot

Föräldradskapets klossar https://parisuhteenpalikat.fi/wp-content/uploads/sites/37/2024/04/VP_kortti_SVE_tulostettava_verkkoon_112023.pdf

Parrelations klossar https://parisuhteenpalikat.fi/wp-content/uploads/sites/37/2024/04/PP_kortti_SVE_tulostettava_verkkoon_112023.pdf

Parisuhteen palikat -taloa (työväline) tuottaa ja myy Parisuhdekeskus Kataja ry. Siirry Kataja ry:n verkkokauppaan

Vanhemmuuden palikat –  sovellus parisuhteen palikoista. Palikkatalon avulla voi pohtia omaa vanhemmuuttaan yleensä tai suhteessa lapseen. Lapsi voi olla minkä ikäinen tahansa.

Vanhemmuuden palikoiden nimet kuvaavat vanhemmuuden tärkeimmät elämänalueet ja antavat kokonaiskuvan vanhemmuudesta. Valkoisen palikan voi nimetä itse millä tahansa omaan vanhemmuuteen olennaisesti vaikuttavalla asialla.

Vanhemmuuden palikat -materiaali, kortit ja luennot, painottuu pienen / kouluikäisen lapsen ja hänen vanhempansa suhteeseen. Tästä painotuksesta huolimatta itse palikkatalo sopii myös vanhemman ja murrosikäisen suhteen pohdintaan. Materiaalia voi vapaasti käyttää erilaisissa vanhempaintilaisuuksissa.

Vanhemmuuden palikat yleisesittely

Isovanhemmuuden palikat  kuvaavat isovanhemmuuden tärkeimpiä elämänalueita ja antavat kokonaiskuvan isovanhemmuudesta.

Pienet tai isot lastenlapset kääntävät isovanhempien elämässä uuden lehden. Tilanteeseen sisältyy isoja ilon tunteita, mutta myös hämmennystä ja epävarmuutta. Aiempien sukupolvien toimintamallit eivät välttämättä enää päde, ja osasta opitusta olisi hyvä oppia pois.

Isovanhemmat tarjoavat lastenlapsille turvallisia rajoja ja rajatonta rakkautta, mutta joku raja on oltava. Isovanhempien on hyvä tunnistaa myös omat rajansa, kodissaan ja jaksamisessaan.

Marssijärjestyskin kannattaa tarkistaa aika ajoin. Ensisijainen vastuu lapsesta ja oikeus kasvatukseen on lapsen vanhemmilla. Isovanhemmat tukevat heidän työtään ja luottavat että oma lapsi pärjää vanhempana. Isovanhemmat viettävät aikaa lastenlastensa kanssa tekemällä asioita, joista itsekin nauttivat.

Seurustelun palikat – on yksi sovellus parisuhteen palikoista. Seurustelun palikoiden nimet kuvaavat seurustelun tärkeimmät elämänalueet ja antavat kokonaiskuvan seurustelusta.

Seurustelun palikat -materiaalit: kortit ja luennot sopivat eri ikäisille seurusteleville pereille mutta myös serustelusta kiinnostuneille. Niitä voi vapaasti käyttää niin nuorten ja nuorten aikuisten ryhmissä: oppilaitoksissa, rippileireillä ja nuorisotyössä.

asiantuntija

Liisa Välilä