Avomielinen kulttuurikristitty

Piirretty kasvokuva, jossa on pitkähiuksinen äiti lapsen kanssa. Äidillä on kaulassa ristikoru.

Avomielisiä kulttuurikristittyjä yhdistää nimensä mukaisesti avomielisyys, sosiaalisuus ja maltillisuus. Verrattuna toisiin segmentteihin tässä ryhmässä on paljon naisia, joista neljäsosalla on lapsia. Asumismuodoissa painottuvat pientalot suhteessa kerrostaloasumiseen. Avomielisiä kulttuurikristittyjä löytää tavallisemmin pienemmästä kaupunki- tai maalaisseurakunnasta kuin suuresta kaupunkiseurakunnasta.
Avomieliset kulttuurikristityt arvostavat kristillisiä juuriaan. Vuodenkierron juhlat rytmittävät elämää, ja elämän käännekohdissa merkitystä tuovat kristilliset toimitukset. Kirkolla on heidän mielestään tärkeä rooli erityisesti diakonisena toimijana suomalaisessa yhteiskunnassa.
Avomielisiä kulttuurikristittyjä kohdataan kirkossa suurina juhlapyhinä ja toimituksissa. Henkilökohtainen yhteys seurakuntaan voi olla etäinen. Avomieliset kulttuurikristityt voivat laulaa seurakunnan kuorossa, mikäli musiikkityyli on mieluista. He saattavat toimia diakonian ja kasvatuksen vapaaehtoisina. Heidät tavoittaa todennäköisesti parhaiten Instagramissa. He lukevat myös painettuja aikakauslehtiä, joten esimerkiksi kirkon yhteistyö kaupallisten aikakauslehtien ja radion kanssa voi auttaa tavoittamaan heitä.
Tähän segmenttiin kuuluu 400 000 nuorta aikuista, joista kirkon jäseniä on lähes 336 000.