Kirkon teologikoulutustoimikunta

Kirkon teologikoulutustoimikunta on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon, teologista koulutusta antavien tiedekuntien ja niiden opiskelijoiden yhteistoimintaelin.

• Teologikoulutustoimikunnan asettaa piispainkokous. Toimikunnan jäsenet nimitetään kahdeksi vuodeksi kerrallaan.
  • Toimikunnassa on kirkon, teologista koulutusta antavien tiedekuntien ja opiskelijoiden edustus.
  • Toimikunta mm.
    • seuraa teologisen koulutuksen tarkoituksenmukaisuutta, koulutustarpeen kehittymistä ja opiskelijavalintoja
    • kehittää kirkon ja tiedekuntien yhteistyötä
    • tukee opiskelijoiden suuntautumista kirkon virkaan kelpoistavaan koulutukseen
    • suunnittelee ja toteuttaa teologian opiskelijoiden kirkollista identiteettiä ja spiritualiteettia vahvistavaa toimintaa.
  • Toimikunta myöntää taloudellista tukea teologian opiskelijoiden opiskelijatoimintaan.
    Tuen haku toimikunnalta (versio 6.3.2024)

Teologian maisterin osallistumistodistus (portfolio)

Portfolio-ohjeet opiskelijalle (6.3.2024)
Instruktioner för portfolio (6.3.2024)

Teologikoulutustoimikunnan jäsenet 2023-2024

Kirkon edustajat:

• piispa Bo-Göran Åstrand, puheenjohtaja
  • Kirkon tutkimus ja koulutuksen kouluttaja Henri Järvinen (uusi)
  • Kirkon tutkimus ja koulutuksen asiantuntija Eeva Salo-Kopperi
  • hiippakuntadekaani Mika Nurmi (uusi)
  • piispainkokouksen teologinen sihteeri Anna-Kaisa Inkala (varalla piispainkokouksen pääsihteeri Kari Kopperi).

Teologeja kouluttavat yliopistot:

• Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta: varadekaani Pekka Kärkkäinen; suunnittelija Timo Åvist (sihteeri)
  • Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunta: käytännöllisen teologian lehtori Jakob Dahlbacka (uusi)
  • Itä-Suomen yliopiston filosofisen tiedekunnan läntisen teologian osasto: yliopistonlehtori Suvi-Maria Saarelainen

Edellä mainittujen tiedekuntien ja osastojen teologian opiskelijoita edustavat opiskelijajärjestöt:

• Helsingin yliopisto, Teologian Ylioppilaiden Tiedekuntayhdistys: Nea Similä, varaedustaja Riia Jurvanen
  • Itä-Suomen yliopisto, Fides Ostiensis: Maija Voutilainen, varaedustaja Aino Lahti
  • Åbo Akademi, Teologiska Studentföreningen vid Åbo Akademi: Anniina Krappala, varaedustaja Alexander Renqvist

Teologien ammattijärjestöt:

• Kirkon alat: toiminnanjohtaja Paula Aaltonen