Miksi EU on tärkeä kirkolle?

Euroopan unioni on pohjimmiltaan rauhaan ja vakauteen perustuva yhteistyöprojekti, jonka tehtävänä on edistää ja puolustaa unionin yhteisiä perusarvoja joita ovat ihmisoikeuksien ja ihmisarvon kunnioittaminen, vapaus, demokratia, tasa-arvo ja oikeusvaltio.

EU on neutraali uskontojen suhteen. Perussopimuksessa eli Lissabonin sopimuksessa viitataan Euroopan uskonnolliseen perinteeseen sekä todetaan, että EU:n tulee käydä avointa, läpinäkyvää ja säännöllistä vuoropuhelua kirkkojen sekä uskonnollisten yhdistysten ja yhdyskuntien kanssa tunnustaen niiden identiteetin ja erityisen tehtävän.

Tätä vuoropuhelua käydään niin Euroopan komission kuin Euroopan parlamentin kanssa, monissa eri kysymyksissä ja monella eri tasolla.

kansliapäällikön erityisavustaja

Elina Hellqvist