Ennen televisiointia

1. Varaa tilat

Tv-jumalanpalveluksen toteuttamista varten on tehtävä ajoissa tilavaraukset. Kun televisioinnista on sovittu Kirkon viestinnän ohjelmapäällikön kanssa, niin kannattaa heti varata se tila, jossa jumalanpalvelus on tarkoitus toteuttaa. Varaus tarvitaan myös vähintään yhdeksi päiväksi ennen televisiointia tai nauhoitusta. Tilassa ei voi olla muuta toimintaa rakentamisen aikana eikä sen jälkeen, koska laitteistot jäävät paikoilleen odottamaan harjoitusta ja tilaisuuden alkua.

Lisäksi on huomioitava, että on varattava aikaa myös tekniikan purkamiselle, tavallisesti 3-4 tuntia tilaisuuden päättymisen jälkeen.

2. Yhteys seurakunnan ja Kirkon viestinnän välillä

Kun ohjelmapäällikkö on sopinut jumalanpalveluksen televisioinnista seurakunta ilmoittaa yhteyshenkilön sekä jumalanpalveuksen saarnaajan. Seuraavaksi Kirkon viestinnän ohjaaja ottaa yhteyttä seurakuntaan. Ohjaajan kanssa sovitaan jumalanpalveluksen teema ja yleisilme.​​​​

Ohjaaja valmistelee Ylen Google Driveen ennakkotutkimusmateriaalin, johon kerätään kaikki olennaiset tuotantoa koskevat asiat, mukaan lukien aikataulut sekä tuotantotiimin ja seurakunnan yhteystiedot. Seurakunnan yhteyshenkilö kirjaa tiedot suoraan valmiiseen pohjaan, johon avataan muokkausoikeudet myös muille avainhenkilöille – esimerkiksi musiikkivastaavalle – ja katseluoikeudet muille asianomaisille.

Kaksi kuukautta ennen televisiointia tai tallennusta tulee seurakunnan ilmoittaa ohjaajalle jumalanpalveluksen virsitiedot ja yhteislaulut koska ne tekstitetään lähetykseen. Samalla tulee olla valmiina tapahtuman käsikirjoitusrunko. Ohjaaja laatii yhdessä seurakunnan kanssa lehdistötekstin, jonka tulee olla valmis viimeistään kuusi viikkoa ennen lähetystä.

3. Kaksi tärkeää tapaamista

Viimeistään kaksi kuukautta ennen lähetystä tai tallennusta ohjaaja, ja joissain tapauksissa toimittaja, tulevat ennakkokäynnille seurakuntaan. Ennakkokäynnillä kaikkien päävastuullisten tulee olla paikalla, koska silloin käydään läpi millaista jumalanpalvelusta olemme yhdessä tekemässä. Ohjaaja tutustuu sekä kirkkotilaan että seurakunnan toimintaan ja työntekijöihin. Kaikkien osa-alueiden vastuuhenkilöt voivat myös esittää ajatuksensa ja mahdolliset kysymykset. Tätä tapaamista kutsutaan ohjaajan ennakkotutkimukseksi.

Viimeistään kuusi viikkoa ennen lähetystä tai tallennusta ohjaaja tekee toisen vierailun seurakuntaan Ylen tuotantotiimin kanssa. Tätä tapaamista kutsutaan Ylen ennakkotutkimukseksi.

Ohjaaja esittelee yhdessä seurakunnan kanssa Yleläisille käsikirjoitussuunnitelman, äänilähteet ja kaiken oleellisen sisällön kannalta. Tutustutaan kuvauspaikkaan ja sen vaatimiin teknisiin ratkaisuihin, tehdään aikataulut, tutkitaan mm. sähköjen saanti, kaapeleiden vedot, kameroiden paikat ja tarvittavat rakennelmat, mikrofonien asettelu, Ylen lähetysautojen paikat, kulkureitit jne. Tämän jälkeen ohjaaja tekee alustavan tv–käsikirjoituspohjan Ylen Driveen ja avaa muokkausoikeudet seurakunnan käsikirjoitusvastaavalle ja muille avainhenkilöille.

Ohjaaja käy seuraamassa mahdollisuuksien mukaan kuorojen ja muiden jumalanpalveluksen toteuttajien harjoituksia. Vaihtoehtoisesti seurakunta lähettää videotallenteita.

4. Kohti lähetystä

Kolme viikkoa ennen lähetystä tai tallennusta seurakunta varmistaa, että Ylen Drivessä oleva käsikirjoitus on seurakunnan puolesta valmis. Tärkeää on, että myös jumalanpalveluksen osien kestot on kirjattu käsikirjoitukseen. Seurakunta lähettää ohjaajalle videotallenteet ja mahdolliset partituurit musiikeista. Näiden tietojen perusteella ohjaaja muokkaa valmiin tv-käsikirjoituksen.