Ikäkauden elämäntilanne ja sitä vahvistava teema

Työskentelyn kuvaus

Polku asiakirjassa kutakin ikäkautta kuvataan elämänaiheena: mikä on tyypillistä ikäkauden elämässä ja kehitysvaiheessa. Elämäntilanne kuvaukset voi joko kasata yhdessä tai ottaa annettuina eli hyödyntää asiakirjan luvun 3 tekstejä ja reflektoida, syventää ja lisätä niitä yhteisesti pohtien.

Esimerkki ikäkaudesta 9–11-vuotias

Vaihe 1 ikäkauden elämäntilanne:

Millainen elämänvaihe on olla 9–11-vuotias?

• Jutelkaa siitä. Kootkaa myös esimerkkejä, miten nämä asiat näkyvät ja ilmenevät tuon ikäisten elämässä. Katso diapohja asioiden koontiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä.
  • Mitä kuulet ja näet, kun katsot Polku tekstissä 9–11 –vuotiaiden ikäkauteen listattuja asioita: millainen elämänvaihe on olla 9–11-vuotias?
  • Täydentäkää listausta (kirjoittakaa ne myös näkyviin): onko jotakin, mitä haluaisit lisätä, esimerkiksi jotakin paikallisesta toimintaympäristöstä? (esim. Helsingissä 4.-luokkalaiset saavat kaupungilta kutsun itsenäisyyspäivän tanssiaisiin, mikä on statuksen nosto 10 –vuotiaalle)
  • Jos aikaa on runsaasti, voi näistä elämänvaiheen asioita ja esimerkkejä etsiä leikaten kuvia ja sanoja aikakauslehdistä ja tehdä julisteen/kollaasiin niistä.

Vaihe 2 Ikäkautta vahvistava teema

Teemaa voi ensiksi pohtia tyhjältä pöydältä

• Mitä elämän voimaa kristinuskosta ja seurakuntayhteydestä haluaisitte nostaa juuri tähän ikävaiheeseen?

Polku tarjoaa myös kullekin ikäkaudelle valmiiksi mietityn teeman ja unelmia tavoiteltaviksi. Teema on kristittynä elämisestä nouseva voimavara. Se kuvaa asioita ja kokemusta, jota lapsen ja nuoren kehityksessä halutaan vahvistaa.

• Mitä ajatuksia annetusta teemasta nousee?
  • Katsokaa unelmia tavoiteltaviksi. Mitä ajattelette niistä?
  • Mitä unelmia kohti haluaisitte erityisesti seurakuntana kulkea?
  • Mikä tuntuu vieraammalta? Miksi?
  • Onko unelmia, joita haluaisitte lisätä?

Vaihe 3: Kohti unelmien tekemistä todeksi

Miten voisimme seurakunnassa toimia niin, että kuljemme kohti unelmia ja vahvistamme teeman mukaista kokemusta lapsen ja nuoren elämässä?

• Kirjoitetaan ja kootaan näitä ajatuksia (post it lapuille tai sähköiselle alustalle)
  • Luokitellaan yhdessä keskustellen kolmeen luokkaan:
  • Must do eli asiat, jotka täytyy tehdä (ovat välttämättömiä tehdään ensiksi). Näihin sovitaan toimintatapa ja vastuut.
  • Should do, jotka pitäisi tehdä (ovat tärkeitä, tehdään välttämättömien jälkeen, ehkä hieman pidemmällä aikavälillä). Näiden suhteen tehdään alustava suunnitelma.
  • Nice to do, jotka olisivat kivoja, jos saataisiin tehtyä (tehdään, jos resurssit riittävät)