Rippikoulu maahanmuuttajille ja ulkosuomalaisille

Seurakunnissa elää kulttuurien moneus

Suuret seurakunnat viettävät jumalanpalveluksia eri kielillä. Kaste- ja rippikouluopetus on avoin kaikille, jotka haluavat perehtyä kristilliseen uskoon ja Raamattuun.

Rippikouluja maahanmuuttajille järjestetään eri puolilla Suomea. Aikuisrippikoulua voidaan järjestää omakielisenä tai kansainvälisenä ryhmänä tai yksityisrippikouluna. Maahanmuuttajien rippikoulu tarkoittaa usein kasteopetusta. Rippikoulu voi johtaa siihen, että opetusta saanut liittyy kirkon jäseneksi ja hänet kastetaan ja konfirmoidaan. Monet haluavat rippikoulun kautta tutustua suomalaisuuteen ja suomalaiseen kristillisyyteen.

Nuorten, suomea osaavien maahanmuuttajien on yleensä hyvä osallistua paikallisseurakunnan rippikouluun koulukavereidensa kanssa. Jos samaa äidinkieltä puhuvia on useita, heille on mahdollista järjestää oma ryhmä ja omakielinen isonen.

Lasten ja nuorten keskus ry ja Suomen Lähetysseura järjestävät yhdessä kansainvälisiä rippikouluja nuorille Suomessa.

Merimieskirkko järjestää ulkosuomalaisten rippikouluja ulkomailla.

Lue lisää: Seurakunnissa on monikielistä toimintaa maahanmuuttajille – Evl.fi

Maahanmuuttajille ja ulkosuomalaisille on omaa rippikoulumateriaalia

EVL Plussan monikulttuurisuussivuilla on materiaalia maahanmuuttajien ja ulkosuomalaisten rippikouluihin

Alla olevassa linkkilistassa on Kristittynä Suomessa -opettajan opas suomeksi ja oppikirja eri kielillä.

Alla olevissa liitetiedostoissa on maahanmuuttajien ja ulkosuomalaisten rippikoulun kehittämiskoulutuksen hankeraportteja.

asiantuntija

Ulla Siirto