Kohti yhteistä ilmettä

Tällä sivulla voit seurata projektin etenemistä ja liittyä siihen mukaan.

Liity kokoukseen tästä!

Tervetuloa Suomen ev.lut. kirkon Kohti yhteistä ilmettä -työpajaan 26.4. 12.30-14.30. Työpajassa käsittelemme kirkon logoa, tunnusta ja tekstiosuutta. Tule kuulemaan, miten logon kehittämisessä on edetty, mitä on testattu, missä nyt mennään sekä vaikuttamaan. Millä perusteilla tehdään ratkaisuja logon suhteen?

Kesällä 2023 käynnistyi kirkossamme Kohti yhteistä ilmettä -projekti. Vahvuusryhmän ja kokonaiskirkollisen viestintäselvityksen työskentelyn myötä on tullut selväksi, että nyt on aika yhdistää eri puolilla kirkkoa tehtävää mielikuvatyötä ja tiivistää ja kehittää kokonaiskirkon brändiajattelua. Kesällä 2023 toteutettu kysely työntekijöille ja luottamushenkilöille osoitti tuloksillaan samaan suuntaan.

Tämän työn tavoitteena on kehittää kokonaiskirkon ilmettä ja laajentaa nykyinen kapeahko graafinen ohjeisto selkeämmäksi ”design-systemiksi”, eli eräänlaiseksi visuaaliseksi kirjastoksi.  Tähän liittyvät esimerkiksi värien saavutettavuus, typografia ja uudenlainen piktogrammi-maailma, jossa on päästy jo hyvään vauhtiin. Tähän liittyy myös logon kirkastaminen, johon paneudutaan huhtikuisessa työpajassa.

Kokonaiskirkollisen päätöksen tekee kirkkohallituksen täysistunto. Seurakunnat ja yhtymät tekevät päätöksensä itsenäisesti. Ilmeen ensimmäinen vaihe (väripaletti, piktogrammit ja taustakuvien käyttö) on täysistunnon listalla kokouksessa 16.4. Logo ja muut avoimet kohdat menevät  täysistuntoon viimeistään syksyllä 2024.