Kolme ihmistä seisoo vastakkain. Jokaisella on kädessään suuri vihreä vaahtomuovikäsi, jossa on Kirkon diakonian logo.

Diakonian teemapäiviä ja tapahtumia

Diakonian teemapäiviä ovat

• Diakonian viran päivä 1.9.
  • Lähimmäisen päivä elo-syyskuussa.

Diakonian säännöllisiä valtakunnallisia tapahtumia ovat

• Vuosittainen diakonian keräyskampanja, Yhteisvastuukeräys, toteutetaan useiden tahojen yhteistyönä. Keräyksen organisoi Kirkkopalvelut.
  • Diakonian ammattilaisten suurtapahtuma, Kirkon diakonian päivät. Seuraava tapahtuma järjestetään 8.-10.1.2025 Tampereella nimellä Diakonian ja kasvatuksen päivät.
Diakoniatyöntekijän vihreä virkapaita, jossa kauluksessa samanlainen valkoinen kaistale kuin papin virkapaidassa.

Diakonian viran päivä eli D-day 1.9.

Diakonian viran päivänä tuodaan esiin diakonian virkaa, virkaan vihkimystä, vihkimyksen merkitystä kirkolle ja virkaan vihityille.

Päiväksi on valittu Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivän 1.9.1872 mukaisesti syyskuun 1. päivää lähinnä oleva arkipäivä. Juhlapäivän kunniaksi kehoitetaan kaikkia diakonian virkaan vihittyjä ja kirkon tehtävissä palvelevia käyttämään vihreää virkapaitaa tai diakonissan pukua. Muualla kuin kirkollisissa tehtävissä palvelevat voivat laittaa rintapieleensä diakonissan tai diakonin merkin tai kaulaan diakonian riipuksen.

Päivän nimessä oleva “D-day” tarkoittaa englanninkielisessä sotilastermistössä tiettyä merkittävää päivää tai tärkeän tapahtuman aloituspäivää. Diakoniatyöntekijöille D tarkoittaa tietysti myös diakoniaa ja diakonian virkaa. Sisar Matilda ja hänen jälkeensä vihityt diakonissat olivat kehittämässä sairaanhoitoa ja diakoniatyötä sekä edistämässä naisten mahdollisuutta kirkon työhön. Vihkimys diakonian virkaan “palvelemaan Kristuksen kirkkoa aina ja kaikkialla” on kantanut menneiden sukupolvien diakoniatyöntekijöitä ja kantaa myös nyt virkaan vihittyjä. Vihkimyspäivä on todella d-day, merkittävä päivä.

Kaksi henkilöä istuu vastakkain ja pitää toisiaan kädestä kiinni. Toinen henkilöistä on kädestä päätellen huomattavan vanha.

Lähimmäisen päivä

Lähimmäisen päivää vietetään vuosittain elo-syyskuussa. Varsinainen juhlapäivä on lähimmäisen sunnuntai (14. sunnuntai helluntaista), mutta teema on eri tavoin tavallista enemmän läsnä jo edeltävällä viikolla. Lähimmäisen päivää on vietetty vuodesta 1980.

Lähimmäisen viikko on oiva mahdollisuus järjestää esimerkiksi kohtaamisia ja keskustelutilaisuuksia erilaisissa elämäntilanteissa ja erilaisista taustoista tulevien ihmisten kesken. Lähimmäisen viikko huipentuu Lähimmäisen päivän messuun. Monissa seurakunnissa vapaaehtoisia kiitetään lähimmäisen päivänä heidän tekemästään arvokkaasta työstä.

Diakonian ammattilaispäivät

Diakonian ammattilaiset kokoontuvat vuoden tai kahden välein suurtapahtumaan Kirkon diakonian päivät.

Seuraava tapahtuma järjestetään 8.-10.1.2025 Tampereella. Tuolloin koolla ovat sekä diakonian että kasvatuksen ammattilaiset.

Tapahtuman verkkosivut löydät nimellä Diakonian ja kasvatuksen päivät 2025.

Yhteisvastuukeräyksen logo. Pinkki sydän, jonka sisällä on pinkki risti.

Yhteisvastuukeräys

Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Osallistu Yhteisvastuukeräykseen lahjoittamalla osoitteessa yhteivastuu.fi tai MobilePaylla numeroon 85050. Kirkkopalvelujen keräysluvat: RA/2020/639 ja ÅLR/2022/9229.ev

Lue Yhteisvastuukeräyksen verkkosivuilta, mitä kaikkea lahjoituksilla on saatu aikaan!

Yhteisvastuukeräys on vuonna 1949 perustettu Suomen ev.lut. kirkon suurkeräys, jolla on ollut huomattava merkitys yhteiskunnassamme avun kokoajana ja jakajana. Yhteisvastuu-kampanja viestii vuosittain ihmisten hädästä lähellä ja kaukana. Se kokoaa ja välittää apua heikoimmassa asemassa oleville niin Suomessa kuin maailman katastrofialueilla. Viimeiset kolme vuotta Yhteisvastuu on kohdentanut avun nuorille.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta ohjataan 20 prosenttia seurakuntien kautta paikalliseen auttamistyöhön, 20 prosenttia vaihtuvan kotimaisen kumppanin kautta valtakunnalliseen avustustoimintaan ja 50 prosenttia Kirkon Ulkomaanavun kautta kansainväliseen katastrofityöhön. Keräystä koordinoi Kirkkopalvelut ry.

Yhteisvastuun puitteissa tapahtuu vuosittain valtavasti eri puolilla Suomea. Kerro omasta tapahtumastasi somessa #yhteisvastuu ja kurkkaa samalla, mitä muut ovat ideoineet.

Titi Gävert

Anita Salonen