Ansiomerkit

Toiminnallisen osaston ansiomerkit

Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi istunnossa 19.9.2023 Toiminnallisen osaston uudet ansiomerkit. Aikaisemmat ansiomerkit, Diakonian hopeinen ja kultainen ansiomerkki sekä Kasvatuksen ansiomerkki ja kunniaplaketti lakkautettiin 1.8.2023 alkaen Kirkkohallituksen täysistunnossa 31.5.2023.

Toiminnallisen osaston johtaja myöntää pronssisia, hopeisia ja kultaisia ansiomerkkejä.

• Pronssinen ansiomerkki voidaan myöntää henkilölle, joka on ansioitunut paikallisesti.
  • Hopeinen ansiomerkki voidaan myöntää henkilölle, yhteisölle tai ryhmälle, joka on ansioitunut alueellisesti.
  • Kultainen ansiomerkki voidaan myöntää henkilölle, yhteisölle tai ryhmälle, joka on ansioitunut valtakunnallisesti.

Merkkiä ei myönnetä yksinomaan virka- tai muun aseman perusteella.

Kun ansiomerkki myönnetään yksittäiselle henkilölle, hänelle annetaan ansiomerkki sekä kunniakirja. Ansiomerkki voidaan myöntää myös yhteisölle tai ryhmälle. Yhteisölle tai ryhmälle annetaan kunniakirja.

Lisätietoja Toiminnallisen osaston ansiomerkkien myöntämisen perusteista

Hakemukset

Ansiomerkkien hakemukset toimitetaan sähköisesti Kirkkohallituksen kirjaamoon, kirkkohallitus@evl.fi.

Pronssisten ja hopeisten ansiomerkkien hakemukset käsitellään maaliskuussa, kesäkuussa, syyskuussa ja joulukuussa. Nämä hakemukset toimitetaan Kirkkohallituksen kirjaamoon edeltävän kuun viimeisellä viikolla.

Kultaisten ansiomerkkien hakemukset käsitellään kesäkuussa ja joulukuussa. Nämä hakemukset toimitetaan Kirkkohallituksen kirjaamoon 15.5. ja 15.11. mennessä.

Linkki hakemuskaavakkeeseen

Hinnat

Pronssinen ansiomerkki 20 euroa.
Hopeinen ansiomerkki 40 euroa.
Kultainen ansiomerkki 60 euroa.

Näihin hintoihin lisätään posti- ja käsittelykulut 6 €. Kirkkohallitus laskuttaa merkit jälkikäteen.

Toiminnallisen osaston ansiomerkit