Luterilaisen maailmanliiton ohjeistukset

Seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia koskevat Luterilaisen Maailmanliiton ohjeistukset:

• Kaikkia ihmisiä kohdellaan kunnioittavasti, arvostaen ja yhdenvertaisesti.
  • Henkilökohtaisia, ammatillisia tai mitään muitakaan ihmissuhteita ei tule käyttää hyväkseen epäeettisillä tavoilla tai epäeettisiin tarkoituksiin.
  • Valta tai auktoriteettiasemassa olevilla on erityinen vastuu omasta toiminnastaan.
  • Kulttuuriset ja sosiaaliset erot ja käytännöt tulee ottaa sensitiivisesti huomioon.
  • Toisten rajoja tulee kunnioittaa eikä niitä saa ylittää. Jos ihminen viestittää ”ei” vaikkapa sanoittakin, sitä tulee kunnioittaa.
  • On tärkeää olla tietoinen ei toivottavan käyttäytymisen kynnystä madaltavista asioista. Tällaisia ovat esimerkiksi vieraassa ympäristössä oleminen kaukana kotoa, tai runsas alkoholin käyttäminen.
  • Kaikkiin epäsopiviin ehdotuksiin tai kontaktinottoihin tulee ja on oikeus il maista selvä ”ei”. On oikeus ilmaista, että epäsopiva käyttäytyminen ei ole terve tullutta.
  • Työntekijän ei ole missään tilanteessa sopivaa vaihtaa rahaa, tavaroita tai palveluksia minkäänlaisiin seksuaalisiin palveluksiin.
  • Työntekijän ei ole missään tilanteessa sopivaa osallistua minkäänlaiseen vilppiin, korruptioon, tai epäeettiseen toimintaan.
  • Kenestäkään ei pidä antaa väärää todistusta ja esimerkiksi syyttää häntä häirinnästä tai hyväksikäytöstä ilman aihetta, oman edun takia.
  • Hyvä ja kunnioittava käyttäytyminen on itsestään selvä osa työtehtävissä, mutta kuluu myös muuhun sosiaaliseen elämään.
  • Kaikki seurakuntaan tulevat ilmoitukset häirinnästä tai hyväksikäytöstä otetaan vakavasti ja tutkitaan.
  • Häirintää tai hyväksikäyttöä kokeneelle järjestetään keskusteluapua ja ohjausta. Tarvittaessa tehdään rikosilmoitus.
  • Myös häirinnästä tai hyväksikäytöstä syytetylle järjestetään keskustelumahdollisuus, mikäli hän sitä toivoo.

(Code of Conduct for Participants in Events Organized by the Lutheran World Federation (LWF), 2016. suom. soveltaen HP)