Kestävyysloikka

Seurakuntien ilmasto-, kiertotalous- ja luontoratkaisuille näkyvyyttä Kestävyysloikassa

Seurakunnilla on mahdollisuus jakaa toteuttamiaan ilmasto-, kiertotalous- ja luontoratkaisuja Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämässä Kestävyysloikka.fi-verkkopalvelussa. Palvelu on avoin, pysyvä ja ilmainen kaikille toimijoille.

”Seurakunnat tekevät kunnianhimoista työtä kestävyysmurroksen edistämiseksi, mutta tieto toimenpiteistä ja niiden hyödyistä jää usein jakamatta. Sekä onnistumisista että eteen tulleista esteistä on kuitenkin tärkeää kertoa, sillä se auttaa muita oman toimenpiteensä toteuttamisessa”, verkkopalvelun päätoimittaja Ulla Ala-Ketola Suomen ympäristökeskuksesta sanoo.

SYKE haluaa tarjota valtakunnallista ja kansainvälistä näkyvyyttä edistyksellisille toimenpiteille ja auttaa niiden monistamisessa joka puolelle Suomea.

”Seurakuntien omistamat kiinteistöt ja luontokohteet sijaitsevat usein keskeisillä paikoilla ja ne ovat monilla tavoilla käyttäjilleen arvokkaita ja rakkaita. Tämän takia niiden kestävyyden vaalimisella on myös suuri symbolinen arvo”, Ala-Ketola sanoo.

Sisältöjä voi upottaa myös omassa verkkopalvelussa

Kestävyysloikan sisältöjä voi upottaa mihin tahansa verkkopalveluun loikkaliitännäisen avulla.

”Seurakunta voi esimerkiksi näyttää omat kohteensa omassa verkkopalvelussaan, tai seurakuntayhtymä tai kunta voi esitellä kaikki alueella tehdyt toimenpiteet. Loikkaliitännäiseen voi hakea loikkia kategorian, asiasanan, sijaintikunnan tai -maakunnan, hankkeen tai toimijan perusteella.”

Palveluun halutaan vaikuttavia toimenpiteitä, jotka selkeästi edistävät ilmastonmuutoksen hillintää, kiertotaloutta ja luontokadon pysäyttämistä. SYKE tarkistaa toimenpiteet ennen julkaisemista.

Palvelu julkaistaan suomeksi ja englanniksi. SYKEllä on valmius ruotsinkielisen käyttöliittymän avaamiseen, jos eri tahoilla on valmius tuottaa palveluun sisältöjä.

Linkki palveluun
Kestävyysloikka.fi