Rakennusperintö

Seurakunnat omistavat Suomessa n. 800 kirkkoa, joista kaksi kolmasosaa on suojeltu kirkkolailla. Suojelun piiriin kuuluu niin kirkon pihapiiri aitoineen ja portteineen kuin kirkollisen rakennuksen kiinteä sisustus siihen liittyvine maalauksineen ja taideteoksineen. Myös uudemmat kirkot ja siunauskappelit ovat arvorakennuksia, vaikkei niitä olisi suojeltu.

Kirkot ovat merkkirakennuksia ja tärkeä osa maamme kansallista kulttuuriomaisuutta. Kirkkorakennuksilla on myös erityistä arvoa paikkakuntalaisille ja seurakunnan jäsenille, joille tietty kirkko on usein juuri se ”oma” kirkko. Kirkkotilojen kehittämisestä yhteisöjen keskuksiksi voi lukea Saman katon alle -julkaisusta. Lisää mielenkiintoisia julkaisuja aihepiiristä sekä tietoa seurakuntien kiinteistöomaisuudesta sekä sen hoidosta ja korjaamisesta löydät täältä.