Tietoa kirkon ulkosuomalaistyöstä

Missä

Kirkon ulkosuomalaistyötä tehdään noin 40:ssä maassa. Määrällisesti suurimpia kohdemaita ovat Ruotsi, USA, Espanja, Kanada, Saksa ja Australia. Kaikki toimipisteet löytyvät kartasta.

Mitä

Ulkosuomalaiseurakunta on kohtaamispaikka, jonne voi tulla lukemaan suomenkielisiä lehtiä, käymään jumalanpalveluksessa, jutustelemaan ja olemaan mukana eri kerhoissa, tilaisuuksissa ja juhlissa. Kirkolla on mahdollista saada omalla äidinkielellä apua monenlaisissa tilanteissa passin katoamisesta sairastumiseen ja koti-ikävään. Jumalanpalvelukset, kirkolliset perhejuhlat, mahdollisuus yksityiseen keskusteluun sekä diakoninen työ ovat tärkeä osa seurakuntien toimintaa.

Kenelle

Ulkosuomalaiset ovat maailmanlaajuinen verkosto. Etniseltä taustaltaan 1.–4. polven ulkosuomalaisia on 1,6 miljoonaa. Heistä Suomen kansalaisia on yli 260 000. Suomesta muuttaa vuosittain 10 000 henkilöä ulkomaille. Lisäksi matkustavat suomalaiset – kausimuuttajat ja viikkoturistit – tekevät yhteen laskien vuosittain reilu kolme miljoonaa matkaa. Työmatkoja tehdään ulkomaille vuosittain 1,9 miljoonaa.

Kirkon ulkosuomalaistyö palvelee kaikkia toimialueillaan asuvia ja matkustavia suomalaisia sekä heidän jälkeläisiään.

Kuka maksaa

Toiminnan perusta on oma varainhankinta. Kirkon ulkosuomalaistyö tukee ulkosuomalaisseurakuntien toimintaa avustuksilla. Työtekijöistä suurin osa työskentelee kohdemaiden sisarkirkkojen palveluksessa.

Muualla verkossa