Kun lähdet maailmalle

Kun matkustat tai teet maailman metropoleista kotisi, tule moikkaamaan tai hiljentymään – tai muuten vaan hetkeksi saamaan kosketusta tuttuun ja turvalliseen kotikirkkoon. Katso kartasta, missä kaikkialla olemme. Uuden kotisi lähellä saattaa hyvinkin sijaita suomalainen seurakunta.

Nainen lentokentällä lentolippu kädessä.

Löydä lähin ulkosuomalaisseurakuntasi

Kirkon jäsenyys säilyy ulkomailla – veroa et maksa

Kun lähdet Suomesta yli vuodeksi pois, et maksa kirkollisveroa Suomeen, sillä väestörekisterikeskus kohtelee sinua poissa olevana kansalaisena. Jos vaikkapa New Yorkissa työskennellessäsi haluat tukea kaupungin suomalaista seurakuntaa, voit turvata sen toiminnan jatkumista esimerkiksi kolehdein. Kun palaat takaisin Suomeen, jäsenyys Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa jatkuu entiseen tapaan.

Ulkosuomalaisseurakunnan joulukirkkotapahtuma voi tuntua entistä merkittävämmältä, kun koti on tehty uuteen maahan. Kuva: Anne Roos.

Lista suomalaisista seurakunnista maailmalla

Joulukirkkoon pääsee palmujenkin katveessa. Jos lähdet talvella lämpöön, monista turistikohteista löytyy Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pappeja, jotka ovat kohteessa sinua varten. Esimerkiksi aurinkorannikkojen kirkot ovat eläviä, suomalaisen yhteisöllisyyden keskuksia, joista voi tehdä oman matkailunsa turvasataman.

Aina voit tulla kirkolle hiljentymään, mutta jos tarvitset keskusteluapua, se onnistuu. Jos matkalla kohtaat kriisin tai onnettomuuden, autamme ja tuemme sinua seurakunnassa.

Suomalaisen seurakunnan löydät ympärivuoden tai kausiluontoisesti seuraavista matkakohteista:

Kohteessa vierailee ns. matkapappi muutaman kerran vuodessa

Löydä lähin ulkosuomalaisseurakuntasi.

lihapullia joissa on suomenlippu.
Suomalainen kirkko Sveitsissä kattaa tutut maut pöytään. Kuva: Pia Repo-Leine.