Koulutus – Ulkopuolisuuden ehkäisy 5 op

​Koulutuksessa kehityt löytämään ulkopuolisuutta kokevia ihmisiä alueellasi sekä tunnistamaan ja ehkäisemään ulkopuolisuutta yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa. Koulutuksessa harjaannut myös tunnistamaan tilannekohtaisesti ulkopuolisuuden ehkäisyn, osallisuuden vahvistamisen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet ja arvioida niiden vaikuttavuutta.

• KEK/V Kasvatuksen erityiskoulutus, valinnainen moduuli
  • EK/M Muu erityiskoulutuksen valinnainen moduuli
  • DEK/V Diakonian erityiskoulutus, valinnainen moduuli

Koulutustyyppi: Kirkon erityiskoulutus
Tehtäväalue: Kasvatus, Diakonia ja yhteiskunta
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Lastenohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Lähetyksen ja kv-työn ohjaajat, papit, varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: 5.-6.2. ja 13.-15.5.2024 Kirkon koulutuskeskus, Järvenpää

Ilmoittaudu viimeistään 31.11.2023!

Osaamistavoitteet

Osallistuja

• osaa havainnoida ja jäsentää ulkopuolisuuden ehkäisyn tilanteita ja tunnistaa ulkopuolisuutta kokevia ryhmiä
  • osaa ehkäistä ulkopuolisuutta seurakunnan toiminnassa yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa
  • osaa tunnistaa tilannekohtaisesti ulkopuolisuuden ehkäisyn, osallisuuden vahvistamisen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet ja arvioida niiden vaikuttavuutta
  • kehittää omaa työotettaan ihmislähtöiseksi

Lisätietoja

​​​Moduuli koostuu ennakkotehtävästä, kirjallisuudesta, kahdesta lähijaksosta ja kehittämistehtävästä. Keskeiset sisällöt ja kehittämistehtävän teemoja:

• osallisuuden vahvistamisen ja hyvinvoinnin edsitämisen suhde ulkopuolisuuden ehkäisyssä
  • ulkopuolisuuden ehkäisy asenteena ja työotteena
  • ulkopuolisuuden ehkäisyn teologiset ja juridiset perustelut ja auttamisen etiikka
  • monisukupolvisuus voimavarana ulkopuolisuuden ehkäisyssä
  • turvallinen tila ja saavutettavuus ulkopuolisuuden ehkäisyssä
  • yhteistyöverkostot osallisuuden vahvistamisessa
  • ihmisoikeudet (mm. lastensuojelu, yhdenvertaisuus, katsomustietoisuus).

Koulutuksen suorittaminen ja todistuksen saaminen edellyttävät osallistumista kaikkeen työskentelyyn. Koulutus on Kasvatuksen erityiskoulutuksen (KEK/V) ja Diakonian erityiskoulutuksen (DEK/V) valinnainen moduuli. Tähän moduuliin voi osallistua myös yksittäisenä koulutuksena, vaikka ei suorittaisi erityiskoulutusta kokonaisuutena. Lue lisää moduulien valinnasta ja kirkon erityiskoulutuksista.

Kieli: Suomi
Osallistumismaksu: 216 €/koko koulutus
Täysihoito: 141 €/1. jakso ja 261 €/2. jakso
Kustannusten lisätiedot: Pelkkä ateriapaketti 54 €/1. jakso ja 86 €/2. jakso