Vihreät riparit

Monta rinnakkaista kättä koskettaa puunrunkoa

Harmaasta hiilijalanjäljestä vihreään kädenjälkeen

Puhtaamman, oikeudenmukaisemman ja kestävämmän tulevaisuuden rakentaminen vaatii vihreän kädenjäljen jättämistä yksilöinä ja yhteisöinä. Se liittyy vahvasti rippikoulun tavoitteisiin – erityisesti nuorten osallisuuteen, kuulluksi tulemiseen ja vaikuttamiseen sekä vastuunkantoon itsestään, toisista ihmisistä ja luomakunnasta. Luomakunnan viljely ja varjelu, syyllisyys ja anteeksianto sekä Hengen uudistavat tuulet kuuluvat kristillisen uskon ytimeen – luomiseen, lunastukseen ja pyhitykseen.

Vihreät riparit on päivitetty syksyllä 2024

Olemme päivittäneet Vihreiden riparien tavoitteet, toimintaperiaatteet ja kriteerit sekä materiaalivalikoiman, jotta Vihreät riparit saavat ansaitsemaansa uutta nostetta ja innostusta, ja jotta kaikki riparit olisivat vihreitä ripareita.

Ympäristökasvatus, kestävä tulevaisuus ja globaalikasvatus kuuluvat yhteen, ja siksi sisältöä on laajennettu ympäristö- ja ilmastoteemassa pysyen kestävään tulevaisuuteen, globaaliin näkökulmaan ja ilmasto-oikeudenmukaisuuteen.

Vihreät riparit -aineiston avulla voit kehittää ja arvioida rippikoulusi vihreää kädenjälkeä. Aineisto sopii sekä yksittäisen rippikoulu- tai isoskoulutusryhmän että koko seurakunnan rippikoulu- tai nuorisotyöalan kehittämiseen ja arviointiin. Kyse ei siis ole erillisestä teemarippikoulusta tai erityisestä ekoisostoiminnasta, vaan kokonaisvaltaisesta ajattelumallista, jolla rippikoululaisia ja isosia rohkaistaan kestävään elämäntapaan luomakuntaa kunnioittaen. Kaikki riparit ja koko isostoiminta voivat olla vihreää!

Vihreä kädenjälki

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on image-1-1024x876.png

Vihreän käden sormet – luontokokemukset ja tunteet, luomakunnan pyhyys ja spiritualiteetti, tieto ja teologia, ekologiset kestävyysteot sekä sosiaaliset kestävyysteot – hipaisevat, koskettavat ja muokkaavat lähiympäristöä ja koko luomakuntaa. Ne voivat vain hipaista ja kylvää pienen siemenen. Ne voivat saada aikaan taimien kasvua ja vehreyttä. Niillä voi myös kasvattaa suuren sadon ja jakaa sitä myös muille.

Vihreät sormet ja toimenpide-esimerkit

Luontokokemukset ja tunteet. Luonto on kotimme ja koulumme – elinympäristö ja oppimisympäristö. Rippikoulussa ja isostoiminnassa elämme, olemme ja liikumme luonnossa. Luontoa voi arvostaa ja opetella tutkimaan omien kokemusten ja tunteiden perusteella ja jakamalla niitä toisten kanssa.

Rippikoulun oppimissisällöt: Diakonia ja lähimmäisenrakkaus. Elämän arvot ja valinnat. Jeesuksen elämä ja opetukset. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Jumala, luoja ja ylläpitäjä. Jumalanpalvelus ja ehtoollinen. Kaste ja kummius. Konfirmaatio. Kristittynä arjessa. Kristuksen kirkko ja minun seurakuntani. Kuka minä olen, keitä me olemme. Kärsimys ja kuolema. Käskyt ja omatunto. Lähetys ja kansainvälinen diakonia. Pyhä Henki. Raamattu. Rippi ja sielunhoito. Seksuaalisuus ja sukupuolisuus. Seurustelu, avioliitto ja perhe. Suhde muihin uskontoihin. Synti ja armo. Taivas ja helvetti. Tulevaisuus ja toivo. Usko ja rukous. Usko ja tiede. Vastuu luomakunnasta. Virret ja laulut. Ystävyys ja ihmissuhteet.

Toimenpide-esimerkit

  • Vietetään aikaa ulkona ohjatusti (esim. retki lähiluontoon, messu, työskentely, iltaohjelma, uiminen, ohjattu vapaa-aika)
  • Ihmetellään ja tutkitaan luontoa eri aisteja käyttäen
  • Käytetään luontoympäristöä oppimisympäristönä
  • Käsitellään luontoon ja eläimiin liittyviä tunteita, kokemuksia ja ennakkoluuloja
  • Tutustutaan muuhunkin kuin lähiluontoon
  • Ilmaistaan luontotunteita taiteen keinoin
  • Toivottu tulevaisuus, arvohuutokauppa (ks. Nuoren vaikuttajan korttipakka) 

Luomakunnan pyhyys ja spiritualiteetti. Opimme arvostamaan luomakunnan pyhyyttä ja näemme oman roolimme osana Jumalan luomaa maailmaa. Kohtaamme ja koemme luontoympäristön pyhyyden hiljentymällä, meditoimalla ja kulkemalla luonnossa.

Rippikoulun oppimissisällöt: Diakonia ja lähimmäisenrakkaus. Elämän arvot ja valinnat. Jeesuksen elämä ja opetukset. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Jumala, luoja ja ylläpitäjä. Jumalanpalvelus ja ehtoollinen. Kaste ja kummius. Konfirmaatio. Kristittynä arjessa. Kristuksen kirkko ja minun seurakuntani. Kuka minä olen, keitä me olemme. Kärsimys ja kuolema. Käskyt ja omatunto. Lähetys ja kansainvälinen diakonia. Pyhä Henki. Raamattu. Rippi ja sielunhoito. Seksuaalisuus ja sukupuolisuus. Seurustelu, avioliitto ja perhe. Suhde muihin uskontoihin. Synti ja armo. Taivas ja helvetti. Tulevaisuus ja toivo. Usko ja rukous. Usko ja tiede. Vastuu luomakunnasta. Virret ja laulut. Ystävyys ja ihmissuhteet.

Toimenpide-esimerkit

  • Vietetään jumalanpalvelus/hartaushetki ulkona
  • Vietetään luomakunnan sunnuntain teemalla jumalanpalvelus
  • Tehdään pyhiinvaellus/luontoretki lähiluonnossa
  • Vietetään luomakuntateemainen hartaus/meditaatio/rukoushetki
  • Vietetään rukoushetki sukupuuttoon kuolleiden tai uhanalaisten lajien puolesta
  • Huomioidaan luomakunta leirijumalanpalvelusten ja hartauksien rukouksissa

Tieto ja teologia. Rippikoulun kestävyyskasvatus perustuu tutkittuun tietoon. Luontoa voi arvostaa tiedon ja tutkimuksen perusteella. Raamatuntekstejä käsitellään kontekstuaalisesti.

Rippikoulun oppimissisällöt: Diakonia ja lähimmäisenrakkaus. Elämän arvot ja valinnat. Jeesuksen elämä ja opetukset. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Jumala, luoja ja ylläpitäjä. Jumalanpalvelus ja ehtoollinen. Kaste ja kummius. Konfirmaatio. Kristittynä arjessa. Kristuksen kirkko ja minun seurakuntani. Kuka minä olen, keitä me olemme. Kärsimys ja kuolema. Käskyt ja omatunto. Lähetys ja kansainvälinen diakonia. Pyhä Henki. Raamattu. Rippi ja sielunhoito. Seksuaalisuus ja sukupuolisuus. Seurustelu, avioliitto ja perhe. Suhde muihin uskontoihin.Synti ja armo. Taivas ja helvetti. Tulevaisuus ja toivo. Usko ja rukous. Usko ja tiede. Vastuu luomakunnasta. Virret ja laulut. Ystävyys ja ihmissuhteet.

Toimenpide-esimerkit

  • Luetaan raamatuntekstejä kontekstuaalisesti (esim. ekoteologia, eläinteologia, vapautuksen teologia)
  • Tutkitaan rakkauden kaksoiskäskyä/kultaista sääntöä ja 10 käskyä kestävyysajattelun näkökulmasta.
  • Käsitellään Jeesuksen julistuksen ja opetusten sosiaalisia rajoja rikkovaa luonnetta.
  • Luetaan luomiskertomusta ihmisen vastuun näkökulmasta
  • Käsitellään Agenda 2030 tavoitteita
  • Käsitellään ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta seuraavia syy-seuraussuhteita ja moninaisvaikutuksia.
  • Kerrotaan millaista työtä kirkko tekee kokonaisvaltaisen lähetystyön ja kestävän kehityksen parissa Suomessa ja maailmalla.

Ekologiset kestävyysteot. Pohdimme omaa rooliamme kuluttajana ja valintojen tekijänä. Kasvamme ja kasvatamme kohtuulliseen ja vastuulliseen elämäntapaan.

Rippikoulun oppimissisällöt: Diakonia ja lähimmäisenrakkaus. Elämän arvot ja valinnat. Jeesuksen elämä ja opetukset. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Jumala, luoja ja ylläpitäjä. Jumalanpalvelus ja ehtoollinen. Kaste ja kummius. Konfirmaatio. Kristittynä arjessa. Kristuksen kirkko ja minun seurakuntani. Kuka minä olen, keitä me olemme. Kärsimys ja kuolema. Käskyt ja omatunto. Lähetys ja kansainvälinen diakonia. Pyhä Henki. Raamattu. Rippi ja sielunhoito. Seksuaalisuus ja sukupuolisuus. Seurustelu, avioliitto ja perhe. Suhde muihin uskontoihin. Synti ja armo. Taivas ja helvetti. Tulevaisuus ja toivo. Usko ja rukous. Usko ja tiede. Vastuu luomakunnasta. Virret ja laulut. Ystävyys ja ihmissuhteet.

Pohditaan omaa roolia kuluttajana ja valintojen tekijänä. Tehdään konkreettisia tekoja ekologisesti kestävämmän maailman puolesta. Etsitään ratkaisuja eikä tekosyitä. Ohjaajina toimimme esimerkkeinä nuorille niin tekojen kuin sanoitustemmekin suhteen.

Toimenpide-esimerkit

  • Käsitellään omia arvoja ja pohditaan sitä, mistä koostuu hyvä ja merkityksellinen elämä
  • Käsitellään omia kulutusvalintoja ja tapoja (kts. Sitran elämäntapatesti)
  • Käsitellään ilmasto-oikeudenmukaisuutta
  • Käsitellään kiertotaloutta
  • Kuvitellaan, millainen olisi kestävä hyvä tulevaisuus kaikille
  • Järjestetään tempaus, jossa ennallistetaan luontoa (esim. vieraslajien poistoa, roskien kerääminen, puiden istuttaminen)
  • Tarkkaillaan ja mitataan ruokahävikin/vedenkulutuksen/energian kulutuksen määrää
  • Järjestetään avoin tavaranvaihtotilaisuus
  • Osallistutaan kampanjaan/tempaukseen ja kerätään samalla varoja hyvään (esim. Earth hour, Älä osta mitään -päivä)
  • Otetaan kantaa jonkun tärkeän asian puolesta (esim. some-mielenosoitus, aloite, mielipidekirjoitus paikallislehteen…)
  • Valmistetaan yhdessä ekologista ja vastuullista ruokaa ja keskustellaan siitä
  • Rippikoulun pelisääntöjä tehtäessä huomioidaan ekologinen kestävyys
  • Vastamainostyöpaja
  • Vihreä draama

Henkilökunnalle

  • Syödään kasvisruokaa/vegaaniruokaa joka toisella aterialla tai niin, että leirillä on vähintään yksi vegaanipäivä
  • Lajitellaan jätteet
  • Käytetään ympäristöystävällisiä kemikaaleja
  • Uusien hankintojen kohdalla huomioidaan kestävyys ja vastuullisuus

Sosiaaliset kestävyysteot. Tehdään konkreettisia tekoja sosiaalisesti kestävämmän maailman puolesta. Pohditaan esilaisia vaikuttamisen mahdollisuuksia. Etsitään ratkaisuja eikä tekosyitä.

Rippikoulun oppimissisällöt: Diakonia ja lähimmäisenrakkaus. Elämän arvot ja valinnat. Jeesuksen elämä ja opetukset. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Jumala, luoja ja ylläpitäjä. Jumalanpalvelus ja ehtoollinen. Kaste ja kummius. Konfirmaatio. Kristittynä arjessa. Kristuksen kirkko ja minun seurakuntani. Kuka minä olen, keitä me olemme. Kärsimys ja kuolema. Käskyt ja omatunto. Lähetys ja kansainvälinen diakonia. Pyhä Henki. Raamattu. Rippi ja sielunhoito. Seksuaalisuus ja sukupuolisuus. Seurustelu, avioliitto ja perhe. Suhde muihin uskontoihin. Synti ja armo. Taivas ja helvetti. Tulevaisuus ja toivo. Usko ja rukous. Usko ja tiede. Vastuu luomakunnasta. Virret ja laulut. Ystävyys ja ihmissuhteet.

Toimenpide-esimerkit

  • Pohditaan ennakkoluuloja ja stereotypioita ja haastetaan niitä. Tunnistetaan etuoikeuksia (esim. ihonväri, sukupuoli, sukupuoli, toimintakyky, kielitaito, mielenterveys, varallisuus jne.
  • Tutkitaan maailmakauppaa ja sen toimintamekanismeja
  • Tutustutaan ilmasto-oikeudenmukaisuuteen
  • Kuvitellaan, millainen olisi kestävä hyvä tulevaisuus kaikille
  • Rippikoulun pelisääntöjä tehtäessä huomioidaan sosiaalinen kestävyys
  • Rippikoulussa sitoudutaan turvallisemman tilan periaatteisiin
  • Osallistutaan kampanjaan/tempaukseen ja kerätään samalla varoja hyvään (esim. vastuuviikko, Tasaus,)
  • Otetaan kantaa jonkun tärkeän asian puolesta (esim. some-mielenosoitus, aloite, mielipidekirjoitus paikallislehteen…)
  • Kerätään leirin pullorahat ja lahjoitetaan ne johonkin hyvään tarkoitukseen
  • Meidän ryhmän oma juttu?

Henkilökunnalle

  • Huomioidaan järjestelyissä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt (sukupuolineutraali kieli, vessa/ suihku/majoitustilojen jako)

Miten paljon vihertää, itää ja kantaa hedelmää?

Arvioi, millä tasolla olette — alkajia, kehittäjiä vai edelläkävijöitä.

Onko näkökulmanne yksilössä, yhteisössä vai onko visionne globaali? Toteutatteko yksittäisiä, useita vai monia toimenpiteitä? Kehitättekö omia toimenpiteitä? Jaatteko hedelmiänne muillekin?

1 Alkajat

Vihreä sormenpää hipaisee. Siemen on jo kylvetty ja itää. Näkökulmana on yksilö. Ryhmä toteuttaa jokaisella vihreällä sormella ainakin yhden toimenpiteen. Työntekijät perehdytetään vihreän kädenjäljen materiaaleihin. Heillä on mahdollisuus oman ammattitaitonsa kehittämiseen.

2 Kehittäjät

Jää vihreä sormenjälki. Taimi kasvaa. Näkökulmana on ryhmä ja yhteisö. Vihreistä toimenpiteistä on valittu ja toteutettu kullakin sormella muutamia. Myös omia toimenpiteitä on kehitetty. Työyhteisön käytännöt tukevat oma-aloitteisuutta, osallisuutta ja työn jatkuvaa kehittämistä. Toiminta vaikuttaa lähiyhteisössä ja puolustaa kestävämpää maailmaa.

3 Edelläkävijät

Vihreä kädenjälki näkyy. Puu tekee uutta siementä. Näkökulma on laajempi, valtakunnallinen ja jopa globaali. Kaikilla sormilla on toteutettu monia vihreitä toimenpiteitä. Omaa toteutusmallia jaetaan muille alueellisesti, kansallisesti tai kansainvälisesti. Seurakunta on kokonaisuudessaan muuttunut kestävämmäksi. Toiminnan vaikutuspiiri ulottuu myös kansalliselle tai kansainväliselle tasolle. 

Kaksitoista istutusruukkua, joissa itää erilaisia vihreitä kasveja.

Miten paljon vihertää, itää ja kantaa hedelmää?

Arvioi, millä tasolla olette — alkajia, kehittäjiä vai edelläkävijöitä.

Onko näkökulmanne yksilössä, yhteisössä vai onko visionne globaali? Toteutatteko yksittäisiä, useita vai monia toimenpiteitä? Kehitättekö omia toimenpiteitä? Jaatteko hedelmiänne muillekin?

  • 1 Alkajat

    Vihreä sormenpää hipaisee. Siemen on jo kylvetty ja itää. Näkökulmana on yksilö. Ryhmä toteuttaa jokaisella vihreällä sormella ainakin yhden toimenpiteen. Työntekijät perehdytetään vihreän kädenjäljen materiaaleihin. Heillä on mahdollisuus oman ammattitaitonsa kehittämiseen.

  • 2 Kehittäjät

    Jää vihreä sormenjälki. Taimi kasvaa. Näkökulmana on ryhmä ja yhteisö. Vihreistä toimenpiteistä on valittu ja toteutettu kullakin sormella muutamia. Myös omia toimenpiteitä on kehitetty. Työyhteisön käytännöt tukevat oma-aloitteisuutta, osallisuutta ja työn jatkuvaa kehittämistä. Toiminta vaikuttaa lähiyhteisössä ja puolustaa kestävämpää maailmaa.

  • 3 Edelläkävijät

    Vihreä kädenjälki näkyy. Puu tekee uutta siementä. Näkökulma on laajempi, valtakunnallinen ja jopa globaali. Kaikilla sormilla on toteutettu monia vihreitä toimenpiteitä. Omaa toteutusmallia jaetaan muille alueellisesti, kansallisesti tai kansainvälisesti. Seurakunta on kokonaisuudessaan muuttunut kestävämmäksi. Toiminnan vaikutuspiiri ulottuu myös kansalliselle tai kansainväliselle tasolle. 

Globaalikasvatustiimi

asiantuntija

Kirsi Erkama

+358401857898

ETELÄRANTA 8
00130, HELSINKI

asiantuntija

Ville Kämäräinen

+358403547072

Eteläranta 8
00130, Helsinki

asiantuntija

Mikko Wirtanen

+358403581869

Eteläranta 8
00130, Helsinki

Takaisin sivun alkuun