Konfirmandarbete

Konfirmandundervisningen är en av vår kyrkas mest omfattande verksamhetsformer. Syftet med de här sidorna är att stöda dem som jobbar med konfirmandarbetet!

Samhället har förändrats mycket. Konfirmandundervisningen har trots det här bevarat sin popularitet bland finländarna. Av alla 15- åringar deltog nämligen 73,3% i konfirmandundervisning år 2023.

Sammanlagt 48 980 personer i olika åldrar deltog i konfirmandundervisning, vilket är fler än år 2022. Under konfirmandtiden blev 1175 unga och 452 vuxna medlemmar i kyrkan. Av de här döptes 932 unga och 224 vuxna i samband med konfirmationen.

År 2023 konfirmerades 2934 personer i Borgå stift. 65 personer döptes och 92 personer skrev in sig i kyrkan i samband med konfirmandundervisningen.

I Kyrkans medlemsstatistik framgår det bland annat hur många som konfirmerades i stiftets prosterier år 2023.

Konfirmandundervisning för alla!

Det är viktigt att alla får möjligheten att delta i konfirmandundervisning, oberoende av ålder, bakgrund eller särskilda behov. Idag finns det därför många olika former av konfirmandundervisning. Lägren är fortfarande populära, men behovet av alternativa former för konfirmandundervisning ökar. Under fliken Konfirmandundervisning för alla finns information om konfirmandundervisning för vuxna och om konfirmandundervisning på distans. Materialet lämpar sig också för enskild skriba och mindre grupper.

För ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning ordnas det en så kallad omsorgsskriba. För den ansvarar omsorgsprästen Claus Terlinden. På senare tid har man också fått upp ögonen för neuropsykiatriska funktionsstörningar, läs-och skrivsvårigheter m.m. Ta frimodigt kontakt med oss på Kyrkans central för det svenska arbetet om du funderar kring de här frågorna med tanke på dina konfirmander.

Konfirmandplanen och planering av konfirmandarbete

Konfirmandplanen Ett stort under – Plan för konfirmandarbetet 2017 beskriver ett arbete som präglas av att de unga tillsammans med andra får fundera på livets stora frågor och vad det kan betyda att leva som en kristen. Målet är att de ska få uppleva gemenskap, trygghet, helighet och glädje. De ungas delaktighet betonas. Under fliken Konfirmandplanen och planering av konfirmandarbete finns material som underlättar och inspirerar planeringen av konfirmandarbetet. Där finns också information om Grön skriba och artiklar om Musiken i konfirmandarbetet och Bibeln i konfirmandarbetet.

Utvärdering av konfirmandarbetet

Konfirmandarbetet utvecklas och utvärderas ständigt. I fliken Utvärdering av konfirmandarbetet finns användbara verktyg för utvärdering. Där finns också information om den nationella utvärdering som görs varje år. Resultaten av den här självutvärderingen för konfirmander ger värdefull information för fortsatt utveckling av konfirmandarbetet både i enskilda församlingar, på stiftsnivå och i den ev.luth.kyrkan i Finland. År 2022 gjordes en internationell undersökning om konfirmandarbetet i tio olika länder. Resultaten från den undersökningen torde bli klara under år 2023 eller 2024. Några församlingar från Borgå stift deltog i undersökningen.

Mera information om konfirmandarbetet finns på de finska evl.plus- sidorna.

Material för konfirmandundervisning

Frälsningshistorien – frågesport: ett sätt att gå igenom Bibelns röda tråd på ett lättsamt sätt.

Bibelns födelse: ett konkret sätt visa för konfirmanderna hur evangelierna i Bibeln kom till och varför de skiljer sig lite från varandra.

Bibeln i konfirmandarbetet: Inspirationsmaterial till konfirmandplanen ”Ett stort under”. En kort text om hur man kan jobba med Bibeln i konfirmandarbetet. Skrivet av Mika Aspinen (Översättning Kesia Edström).

Material som de anställda som arbetar med konfirmander delat med sig åt varandra finns i Konfirmandarbetets materialbank – Fostran (sakasti.fi)

Frågor till Gud och Diskussionen om Gud är två interaktiva metoder som man kan använda för att diskutera frågor om Gud (och kristna frågor mera brett) med konfirmanderna.

Påskens händelser – Konstverket: konfirmanderna får bekanta sig med påskens händelser på ett kreativt och skapande sätt.

Den heliga Ande – Vandring: en vandring om den heliga Anden med hjälp av olika sinnen.

Material som de som arbetar med konfirmander delat med sig åt varandra finns i Konfirmandarbetets materialbank – Fostran (sakasti.fi)

 

Människans livscykel: Dop, konfirmation, nattvard, vigsel och jordfästning behandlas i en kyrka eller ett kapell.

Gudstjänstspelet: Ett spel som passar efter att konfirmanderna deltagit i en gudstjänst/ mässa.

Konfirmandernas eget kollektändamål: Diskussion om och konkret insamling av kollekt för ett ändamål konfirmanderna kommer överens om.

Ordningen under kontroll: Grupparbete om gudstjänstens olika moment.

Nattvardselementen: Konfirmanderna får genom att fråga ta reda på vad kyrkans viktigaste skatt är.

Dop eller namngivning? : Diskussion utgående från exempelsituationer.

På jakt efter den perfekta faddern: Aktiverande sätt att diskutera fadderskap.

Ett stort under – Musiken i konfirmandarbetet: Artikel av Teija Tuukkanen.

Domkapitlet i Borgå stift ansvarar för gudstjänstliv och musik. På deras hemsida finns mera information.

Nåd i Bibeln: Grupparbete kring bibelberättelser.

Vår egen syndabekännelse: Samtal i grupp och individuell övning.

Syndastenar: Stenar används som symboler för synden. Kan användas i syndabekännelsen.

Lista synder: Smågruppsarbete utgående från tankar, ord och handlingar som kan räknas som synd.

Samvetet – med gröna och röda kort: Frågor som konfirmanderna får ta ställning till.

En ångerfylld människa: Aktiverande metod med bilder.

10 buden – livets faror: Åskådliggör syftet med buden.

Bud för olika situationer i livet: Uppgift som konkretiserar buden.

Bygg ett torn: Aktiverande uppgift som visar varför instruktioner kan vara bra.

Välj en bild: aktiverande metod för att behandla döden.

Minnestal till mig själv: Övningen handlar mera om att lära sig att leva än att förbereda sig för att dö.

Vilken härlig värld: En upplevelseövning som kan kombineras med konfirmationsgudstjänsten.

Guds uppgifter åt oss: En uppgift utgående från skapelseberättelsen.

Plantera ett träd: Konkret uppgift för konfirmandgrupper.

Den hållbara konsumentens minneslista: Grupparbete kring miljöansvar.

Världens bästa by: Grupparbete där ungdomarna får fundera på förutsättningarna för ett gott liv tillsammans.

Varför ser vi ner på andra? Gruppdiskussion.

Människan sociala grundbehov: Ett sätt att komma in på gyllene regeln.

Hur borde jag agera nu? Fem olika situationer som handlar om ansvar och värderingar.

Gemensamt ansvar – Insamling: Konkret uppgift. Mera om Gemensamt ansvar finns på insamlingens hemsida.

Diakonidrama: Drama utgående från givna situationer.

Att vara flykting: Rollspel om hur det är att vara flykting.

Värdevågen: Aktiverande övning med påståenden som konfirmanderna får ta ställning till.

Livets bröd: Diskussion om vad som ger livskraft och är viktigt i livet.

Vägen till mina drömmar: Ungdomarna får göra drömkartor om vilka drömmar de har i sina liv.

Brev till faddrarna: Ett sätt att återskapa eller upprätthålla kontakten till faddrarna.

Dörren till mig själv: Individuell övning i självkännedom.

Relationsspelet: Spel där man i grupp får diskutera och svara på frågor om relationer.

Vad är kärlek? – reportage: Grupper får på olika sätt ta reda på vad kärlek är enligt kärlekssånger, internet, Bibeln m.m.

Ett brev till min kommande partner: Individuellt, i par eller i grupper.

Tankesmedja om tro: Diskussion om tro och om vad det innebär att vara troende.

På jakt efter kristna: Roller som hjälpledare spelar för att väcka tankar om hurdan en kristen människa är.

Bönetavlan: Ett sätt att samla in böneämnen under konfirmandtiden.

Olika förklaringar: Gruppövning om tro och vetenskap.

Religionernas torg: Grupparbete som väcker frågor kring det som är gemensamt och det som skiljer religionerna åt.

Frågesport om församlingsvalet: Frågor med svarsalternativ. Kan göras individuellt eller i grupp.

Församlingsalias: Spel med begrepp som har med församlingen och kyrkan att göra.

Planer och riktlinjer

Tillbaka till toppen