Pingsttiden på lätt svenska

Pingsten 

Apg 2:1-13

När pingstdagen kom var alla lärjungar församlade. Då hördes plötsligt ett kraftigt ljud som en stormvind. Ljudet fyllde hela huset. De såg eldslågor som fördelade sig och stannade på var och en av dem. Alla fylldes av helig ande och började tala andra språk, som anden gav dem att tala.

I Jerusalem bodde fromma judar från alla världens länder. När ljudet hördes samlades hela skaran. Förvirringen blev stor när var och en hörde sitt språk talas. Mycket förvånade sade de: ”Men de här som talar, är ju från Galiléen. Hur kan vi då höra vårt modersmål talas?
Vi är parter, meder och elamiter. Vi kommer från Mesopotamien, Judéen och Kappadokien, från Pontos och Asien. Vi är från Frygien och Pamfylien, från Egypten och trakten kring Kyrene i Libyen. Vi har kommit hit från Rom. Vi är judar och de som omvänt oss till judendomen. Vi är från Kreta och från Arabien. Ändå hör vi dem tala om Guds stora gärningar på vårt eget språk.” I sin häpnad visste de inte vad de skulle tro. De frågade varandra: ”Vad betyder detta?” Men andra gjorde sig lustiga och sade: ”De har druckit sig fulla på halvjäst vin.”

Trefaldighetssöndagen

Joh. 15:1-10

Jesus säger:

”Jag är det verkliga vinträdet. Gud är vinodlaren. Varje gren i trädet, som inte har vindruvor, skär Gud bort. Men varje gren som har vindruvor, sköter han så att den bär mera druvor. Ni är redan omskötta genom ordet som jag har talat till er. Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan få druvor om den inte är fast i vinträdet, kan inte heller ni göra det om ni inte hör till mig. Jag är vinträdet. Ni är grenarna. Om någon är kvar i mig och jag är kvar i honom, bär han mycket frukt. Utan mig kan ni inte göra någonting. Den som inte är kvar i mig, blir som de grenar som kastas bort och vissnar. De samlas ihop och läggs på elden och bränns upp. Om ni blir kvar i mig och jag i er, så kan ni be om vad ni vill. Ni skall få det. Gud härlighet syns när ni bär frukt och blir mina lärjungar. Liksom Gud har älskat mig, älskar jag er. Bli kvar i min kärlek. Om ni gör som jag säger är ni kvar i min kärlek. Jag gör som Gud säger och jag är kvar i Guds kärlek.”

2 söndagen efter pingst 

Luk. 16:19-31

Jesus berättade denna liknelse:

Det var en rik man som klädde sig i purpur och fina linnekläder. Han levde i fest och glans varje dag. En tiggare som hette Lasaros låg vid hans port. Han var full av sår. Han önskade att han kunde äta sig mätt av resterna från den rika mannens bord. Till och med hundarna kom och slickade på hans sår. Så dog tiggaren, han fördes av änglarna till himlen, där han var vid Abrahams sida. Den rike dog också. Han begravdes. I dödsriket pinades han. Han lyfte blicken och fick se Lasaros vid Abrahams sida, långt borta. Då ropade han: ”Fader Abraham, förbarma dig över mig! Skicka Lasaros hit för att doppa sitt finger i vatten och fukta min tunga. Jag plågas här i lågorna.” Abraham svarade: ”Kom ihåg, mitt barn, att du fick det goda medan du levde. Lasaros fick det onda. Nu har han fått tröst här och du plågas. Dessutom är det en klyfta mellan oss och er, för att de som vill ta sig över från oss till er eller från er till oss, inte kan göra det.” Den rike mannen sade: ”Då ber jag dig, fader Abraham, att du skickar Lasaros till min fars hus. Jag har fem bröder. Lasaros måste varna dem, så att de inte kommer hit till detta plågorna ställe.” Abraham sade: ”De har Mose och profeterna. Dem kan de lyssna till. ” Den rike mannen sade: ”Nej fader Abraham. Om någon kommer till dem från de döda, skall de omvända sig.” Men Abraham svarade: ”Om de inte lyssnar till Mose och profeterna, skall de inte heller lyssna till någon som uppstår från de döda.”

3 söndagen efter pingst 

Luk. 19:1-10

Jesus kom in i Jeriko och gick genom staden. Där fanns en man som hette Sackaios. Han hade hand om tullen och han var rik. Han ville gärna se Jesus, men han kunde inte för människorna var i vägen. han var kort. Han sprang före och klättrade upp i ett träd för att därifrån kunna se Jesus när han gick där förbi. När Jesus kom dit såg han på Sackaios och sade: ”Kom genast ner Sackaios. I dag skall jag besöka dig i ditt hem.” Sackaios kom genast ner och tog emot Jesus med glädje. Alla som såg det mumlade förargat: ”Han besöker en syndare.” Men Sackaios steg upp och sade till Jesus: ”Hälften av vad jag äger skall jag ge till de fattiga. Har jag tagit någons pengar, skall jag betala tillbaka fyrdubbelt.” Jesus sade till Sackaios: ”I dag har denna familj räddats. Sackaios är också en son till Abraham. Jag har kommit för att söka upp dem som är förlorade och rädda dem.

4 söndagen efter pingst 

Luk. 15:11-32

Jesus berättade en liknelse. Han sade: ”En man hade två söner. Den yngste sade till fadern: ’Far, ge till mig min del av din egendom.’ Då delade fadern sin egendom mellan bröderna. Några dagar senare hade den yngre sonen sålt allt han ägde och reste bort till ett främmande land. Där slösade han bort sina pengar. När han hade gjort sig av med alla pengar, blev det svår hungersnöd i landet. han började lida nöd. Han tog emot arbete hos en rik man och denne skickade iväg honom för att vakta svin. Han ville gärna äta av maten som svinen åt, men han fick inte göra det. Då tänkte han: ’Min fars tjänstefolk har så mycket mat de behöver och här svälter jag ihjäl. Jag går hem till min far och säger till honom: Far, jag har syndat mot Gud och mot dig. Jag är inte längre värd att kallas din son. Låt mig få bli en av ditt tjänstefolk.’ Han gick hem till sin far. Redan på långt håll såg fadern honom. Han fylldes av medlidande och sprang emot honom. Han kramade honom och kysste honom.  Sonen sade: ’Far, jag har syndat mot Gud och mot dig. Jag är inte längre värd att kallas din son.’ Men fader sade till sitt tjänstefolk: ’Ta snabbt fram mina finaste kläder och kläd honom i dem. Sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter. Hämta den gödda kalven och slakta den. Nu skall vi äta och ha fest. Min son var död och han lever igen. han var borttappad, men är nu funnen igen. Festen började.

Den äldre sonen var ute på åkern. När han var på vägen hem och kom närmare huset, hörde han musik och dans. Han ropade på en från tjänstefolket och frågade vad som stod på. Tjänaren svarade: ’Din bror har kommit hem och din far har låtit slakta den gödda kalven eftersom han fått honom tillbaka.’ Då blev brodern arg och ville inte gå in. Fadern kom ut och försökte tala honom till rätta. Brodern svarade: ’Jag har tjänat dig i alla dessa år och aldrig brutit mot dina befallningar. Du har aldrig gett mig ens en get att festa på med mina vänner. Men när din son kommer hem efter att han slösat bort sin egendom på horor, slaktar du den gödda kalven.’ Fadern sade: ’Mitt barn, du är alltid hos mig och allt mitt är ditt.  Men nu måste vi festa och vara glada. Din bror var död, man han lever igen. han var borttappad, men är funnen igen.’”

5 söndagen efter pingst

Joh. 8:2-11

Tidigt på morgonen var Jesus igen i templet. Alla människor samlades kring honom. Jesus satte sig ner och undervisade. De skriftlärda och fariséerna kom då till Jesus med en kvinna. Hon hade gjort äktenskapsbrott. De ställde kvinnan framför Jesus och sade: ”Mästare, den här kvinnan upptäcktes när hon gjorde äktenskapsbrott. Mose lag bestämmer att sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?” Detta sade de, för att pröva honom. De sökte något att anklaga honom för. Jesus böjde sig ner och började rita med fingret i marken. De frågade honom igen envist. Jesus såg upp och sade: ”Den av er som inte är syndig kastar den första stenen på henne.” Han böjde sig igen ner och ritade på marken. När de hörde Jesu svar, gick de sin väg, den ena efter den andra. Först gick de äldste. Jesus blev ensam kvar med kvinnan framför dig. Jesus såg upp och sade till henne: ”Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?” Hon svarade :”Nej, herre.” Jesus sade: ”Jag dömer dig inte heller. Gå nu och synda inte mera.”

Tillbaka till toppen