Radio och television

Andakter och gudstjänster i radio

Den svenskspråkiga radiokanalen Yle Vega sänder dagligen olika kristna andaktsprogram. På vardagar kan du lyssna till andakterna Andrum kl. 6.54 och 9.54 och Aftonandakt kl. 19.15. Målsättningen med andakterna är att utifrån den kristna tron ge dig som lyssnar en livsbejakande tanke inför dagen och sprida hopp och framtidstro.

Varje söndag och helgdag kan du lyssna på en gudstjänst kl. 13.03. Via radiogudstjänsten kan du bejaka sin andlighet och fördjupa sin kristna tro, också då du inte har möjlighet att gå i gudstjänsten i din hemkyrka. På söndagar sänds också Aftonandakt kl. 19.15 med läsning av söndagens liturgiska texter, psalmsång och bön.

Gudstjänster och Himlaliv på tv

Under påskhelgen kan du titta på gudstjänst på långfredagen och påskdagen i den svenska tv-kanalen Yle Fem. Traditionellt sänder kanalen också gudstjänster på första söndagen i advent och juldagen. Utöver dessa uppmärksammas större helger och evenemang med en gudstjänst i tv. Gudstjänsterna sänds i regel kl. 12.00 och kommer från olika kristna kyrkor och samfund i Svenskfinland.

I Yle Fem kan du också titta på programmet Himlaliv som porträtterar människor som valt sitt unika sätt att utöva sin tro. Det är ett annorlunda andaktsprogram som genom en kristen livsberättelse vill beröra, väcka tankar och nyfikenhet hos tittaren. Respons från en tittare: Skönt med program som visar “normala” mänskor som lever tillsammans med Gud i vardagen.

Lyssna och titta också på webben

Du kan också lyssna och titta på programmen på webben efter att de sänts i radio eller tv via Yle Arenan eller på din smarttelefon eller surfplatta via Yle Arenan appen:

De kristna andaktsprogrammen i radio och tv administreras av enheten för Kommunikation vid Kyrkans central för det svenska arbetet på Kyrkostyrelsen.

Att sända andaktsprogram hör till Yles public service-uppdrag

Läs mer om public service

Yle Vega sänder i medeltal 570 radioandakter och 62 radiogudstjänster per år. Andakterna hålls av omkring 150 talare från olika kristna kyrkor och samfund i Svenskfinland. I gudstjänsterna medverkar olika kristna kyrkor och samfund i Svenskfinland. Den första radioandakten sändes de 4 april 1932 och den första radiogudstjänsten den 16 februari 1926.

Yle Fem sänder tio nya tv-gudstjänster och några repriser av äldre tv-gudstjänster per år. Utöver gudstjänster sänder kanalen årligen också 15 nya avsnitt av tv-programmet Himlaliv. Den första tv-gudstjänsten sändes den 20 april 1962. Det första avsnittet av Himlaliv sändes den 1 mars 2009.

Ansvarig redaktör

Ledande sakkunnig Lucas Snellman