Kyrkoåret på Stigen

Tecknad grön kvist.

Välkommen till kyrkoåret på Stigen

Syftet med materialet är att stärka människors upplevelser i olika åldrar att gudstjänsten är min plats och min gemenskap, där jag kan vara mig själv, känna mig älskad, agera på ett meningsfullt sätt och växa som kristen.

De olika veckornas teman utforskas genom utrymmet, aktiviteter och symboler.

Rum och atmosfär: Vad ser jag när jag öppnar kyrkdörren? Vad inbjuder platsen mig till? Hur blir jag bemött? Kan jag gå in i berättelsen?

Ord och symboler: Vilken symbol sammanfattar det väsentliga? Hur ser den ut, låter och luktar den? Vilka frågor eller ord hjälper mig att bli delaktig och skapa en samhörighet? Vad är det för text som utforskas?

Aktivitet: Vad händer i rummet? Hur kan jag själv vara aktiv? Vad intresserar och lockar mig?

Hem: Vad kommer jag att ta med mig hem från upplevelsen? Hur kan jag fortsätta? Vad kommer att påminna mig om detta senare?

Vi har skapat materialet:

Kirsi Erkama  från Kyrkostyrelsens avdelning för Gudstjänstliv har tillsammans med en stor grupp präster och andra församlingsanställda arbetat med materialet till de här sidorna.

Aktuellt nu

Påsktiden

Från påsknatten till sjätte söndagen efter påsk.

Påsktiden

Sommartiden

Kyrkoåret på Stigen från pingstdagen till nionde söndagen efter pingst.

Sommartiden

Kyrkoåret på Stigen bilderna

I kyrkans bildbank finns alla bilder i formaten png och vektor (ai). De får användas fritt av församlingarna. Du hittar bilderna under Kyrkans bildbank
/ Kyrkoåret på Stigen bilder 2024.

Kyrkans bildbank