Luk. 1:57-66
Elisabet väntade barn och skull snart föda. Hon födde en son. Hennes grannar och släktingar fick höra om att Gud varit god mot henne och kom till henne och var glada. På den åttonde dagen skulle pojken omskäras. De ville kalla honom Sakarias, som hans far hette. Men då sa hans mor: Nej, han skall heta Johannes. De sade till henne: Det finns inge i din släkt som heter Johannes. De gjorde tecken till hans far (som för tillfället var stum) att han skulle berätta vad barnet skulle heta. Han bad att få en skrivtavla. På den skrev han: Hans namn är Johannes. Alla blev förvånade. Då befriades Sakarias från hans stumhet och han talade och prisade Gud. Alla som bodde i trakten blev förskräckta. överallt i Judéen berättade man om vad som hade hänt. Alla som hörde det lade dt på minnet och undrade vad det skulle bli av detta barn. Gud ledde honom.
Luk. 6:27-31
Jesus sade:
Jag talar till er som vill lyssna på mig. Älska era fiender. Gör gott mot dem som hatar er. Välsigna dem som förbannar er. Be för dem som talar illa om er. Om någon slår dig på den ena kinden, så vänd den andra kinden till. Om någon vill ta din mantel, så ge honom din skjorta också. Ge till den som begär något av dig. Tar någon från dig något som är ditt, så begär inte att få det tillbaka. Så som ni vill att människorna skall göra mot er, så skall ni också göra mot dem.
Matt. 17:1-8
Jesus gick med lärjungarna Petrus, Jakob och Jakobs bror Johannes upp på ett högt berg. Där var de ensamma. Jesus förvandlades där med dem. Ans ansikte sken som solen. Hans kläder blev vita. Lärjungarna såg Mose och profeten Elia och de talade med Jesus. Då sade Petrus till Jesus: ”Herre, det är bra att vi är med. Om du vill, så gör vi tre hyddor här. En hydda för dig, en för Mose och en för Elia.”Medan Petrus ännu talade, sänkte sig ett lysande moln över dem och från molnet hörde de en röst som sade: Detta är min älskade son. Jag har valt honom. Lyssna på honom.” När lärjungarna hörde rösten slängde de sig på marken med ansiktena nedåt. De var rädda. Jesus gick fram till dem och rörde dem och sade:” Stig upp och var inte rädda.” De såg upp och såg ingen annan än bara Jesus.
Matt. 7:15-23
Jesus sade till sina lärjungar:
”Akta er för de falska profeterna. De klär sig som får, men är som hungriga vargar. Ni känner igen dem på deras gärningar. Man hittar inte vindruvor i törnbuskar. Man hittar inte heller fikon bland tistlar. På ett gott träd växer god frukt. På ett dåligt träd växer dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt. Inte heller kan ett dåligt träd bära bra frukt. Varje träd som inte bär bra frukt hugger man ner och bränner upp. Ni skall känna igen dem på deras frukt.Alla som säger Herre, Herre, kommer inte till himlen. De som gör Guds vilja kommer till himlen. På domens dag skall många säga till mig: ’Herre, Herre. Vi har ju profeterat och gjort underverk med ditt namns kraft, Jesus.’ Då skall jag säga till dem som det är: ’Jag känner inte er. Gå härifrån. Ni är onda!”
Luk. 12:42-48
Jesus sade till sina lärjungar: ”Tänk er en trogen och klok förvaltare. Hans herre har gett honom uppdraget att ta hand om tjänstefolket. Han skall dela ut maten till dem i rätt tid. Den tjänaren är lycklig när hans herre kommer och märker att han gör det han skall göra. Han skall minsann få ansvar över hela sin herres egendom. Men om tjänaren tänker: Det tar lång tid innan min herre kommer tillbaka. Så börjar han slå tjänstefolket. Han äter och dricker sig full. Då skall hans herre komma. Det blir en dag och en stund, som han inte väntar det. Hans herre skall slå ner honom och ge honom en plats bland dem som inte har någon tro på Gud. Det finns tjänare som vet vad hans herre vill, men inte gör så och inte handlar efter sin herres vilja. Han skall piskas med många piskrapp. Den tjänare som är okunnig om vad som förtjänar piskrapp, skall piskas med några rapp. Av den som har fått mycket, krävs det också mycket. Den som har fått stort förtroende får också svara för ännu mera.”
Matt. 11:20-24
Jesus började anklaga de städer där han hade utfört så många underverk och förebrå dem att de inte hade omvänt sig: ”Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! Ty om de underverk som har utförts hos er hade skett i Tyros och Sidon, så hade dessa städer för länge sedan omvänt sig i säck och aska. Men jag säger er: för Tyros och Sidon skall det bli lindrigare på domens dag än för er. Och du, Kafarnaum, skall du kanske bli upphöjt till himlen? Nej, du skall störtas ner i dödsriket. Ty om de underverk som har utförts i dig hade skett i Sodom, så hade staden stått kvar ännu i dag. Men jag säger er: för Sodoms land skall det bli lindrigare på domens dag än för dig.”
Luk. 4:23-30
Jesus var i Nasarets synagoga. Han sade till dem som hade samlats där: ” Snart kommer ni att säga som man brukar säga: Om du är en läkare, så borde du bota dig själv! Ni kommer att säga: Vi ar hört om det som du har gjort i Kafarnaum. Gör det här också. Det här är ju din hemstad.” Efter det sade Jesus: ”Ingen profet blir erkänd i sin hemstad. Jag skall berätta: När profeten Elia levde fanns det många änkor i Israel. Det regnade inte då på tre och ett halvt år. Det blev svår hungersnöd i hela landet. Ändå sände inte Gud Elia till någon av änkorna i Israel. Han sändes till en änka som bodde i Sarefat nära Sidon. När profeten Elisha levde fanns det många som hade insjuknat i spetälska i Israel. Elisha botade ingen av dem. I stället blev Naaman från Syrien botad.” Alla som var i synagogan blev väldigt arga på Jesus. De förde ut honom ur staden. De förde honom fram till branten av det berg som staden var byggd på. De ville kasta ner honom. Jesus gick rakt igenom folkhopen och fortsatte sin väg.
Matt. 12:33-37
Jesus säger till fariséerna:
Antingen är det så att trädet är bra och dess frukt är bra, eller så är det så att trädet är dåligt och frukten är dålig. Ni är som huggormars ungar. Inte kan ni säga något gott, ni som är onda. Det vi säger är det som vårt hjärta känner. En god människa gör det som är gott, för hon har goda avsikter. En ond människa gör det som är ont för hon har onda avsikter. Jag säger till er, att varje onödigt ord som människorna säger, skall de få ansvara för på domens dag. Efter vad du säger, skall du frias eller fällas.
Matt. 5:43-48
Jesus sade till sina lärjungar: ”Ni har hört att det sägs: Du skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger till er: Älska era fiender och be för dem som förföljer er; på det viset blir ni Guds söner. Gud låter solen gå upp över onda och goda människor och han låter det regna på både lydiga och olydiga människor. Om ni älskar dem som älskar er, förtjänar det någon belöning? Gör inte tullmännen det också? Om ni bara hälsar vänligt bara på era bröder, gör ni något speciellt då? Så gör ju hedningarna också. Var fullkomliga som Gud är fullkomlig.”
Luk. 10:38–42
Medan Jesus och hans lärjungar var på väg, gick Jesus in i en by. En kvinna som hette Marta bjöd honom hem till sig. Hon hade en syster som hette Maria, som satt vi Jesus fötter och lyssnade på honom. Marta tänkte på allt hon hade att ordna med. Hon kom och ställde sig framför Jesus och sade: ”Jesus, Herre, bryr du dig inte alls om att Maria låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hon skall hjälpa till.” Jesus svarade henne: ”Marta, Marta, du bekymrar dig och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.”
Dagens bön
Gode Gud.När vi möter människor som lider nödoch vi upplever att vi inte räcker till att hjälpa,då behöver vi kraft av din kärlek.Hjälp oss att vara goda människor.*Lär oss att inte strunta i en människa som behöver vår hjälp.Hör vår bön.Amen
Luk. 17:11-19
Jesus vandrade mot Jerusalem och gick en väg mellan området Samarien och området Galileen. När han var på väg in i en by kom tio människor emot honom. De led av sjukdomen Spetälska. De stannade på avstånd och ropade: Jesus, mästare, visa oss godhet. Då sade han: Gå och visa er för prästerna. Medan de var på väg, blev de friska. En av dem vände tillbaka när han märkte att han blivit frisk. Han prisade Gud med hög röst. Han kastade sig till marken vid Jesu fötter. Han tackade Jesus. Han var en samarier. Jesus frågade: Blev inte alla tio friska? Var är de andra nio? Är det bara den här främlingen, som har vänt tillbaka för att ge äran åt Gud? Jesus sade till mannen: Stig upp och gå. Din tro har hjälp dig.
Joh. 5:1-15
Vid en av judarnas högtider gick Jesus upp till Jerusalem. Vid fårdammen i Jerusalem finns ett bad med det hebreiska namnet Betesda. Det har fem pelargångar, och i dem låg en mängd sjuka, blinda, lama och lytta. Där fanns en man som hade varit sjuk i trettioåtta år. Då Jesus såg honom ligga där och fick veta att han varit sjuk länge frågade han honom: ”Vill du bli frisk?” Den sjuke svarade: ”Herre, jag har ingen som kan hjälpa mig ner i bassängen när vattnet börjar svalla. Medan jag försöker ta mig dit hinner någon annan ner före mig.” Jesus sade till honom: ”Stig upp, ta din bädd och gå.” Genast blev mannen frisk och tog sin bädd och gick.Men det var sabbat den dagen, och judarna sade till honom som hade blivit botad: ”Det är sabbat. Du får inte bära på din bädd.” Han svarade: ”Den som gjorde mig frisk sade åt mig att ta min bädd och gå.” De frågade: ”Vem var det som sade åt dig att ta den och gå?” Han som hade botats visste inte vem det var, för Jesus hade dragit sig undan eftersom det var mycket folk på platsen. Efteråt fann Jesus honom i templet och sade till honom: ”Du har blivit frisk. Synda inte mer, så att det inte händer dig något värre.” Mannen gick då och talade om för judarna att det var Jesus som hade gjort honom frisk.
Gud. Du har skapat oss.Du har gett oss allt gott.Våra liv är fulla av undersom vi oftast inte ens ser.Befria oss från bitterhetsom döljer vår glädje och tacksamhet.Fyll i stället våra hjärtan med glädje och sång.Hör oss.Amen