Med samarbetsparter är det viktigt att diskutera hur det gemensamma bästa för alla barn och familjer förstås enligt målen i läroplanen. Diskussioner är viktiga för att få en gemensam förståelse vad samarbete innebär för alla parter. De aktörer som samarbetar med daghem och förskolor behöver lyssna in och beakta daghemmens önskemål. Då kan samarbetat bli mångsidigt och tryggt för alla parter.
Gemensamt arbete och i synnerhet samarbete innebär interaktion, gemensam planering och överenskommelser.
Det gemensamma arbetet förbereds fenomenbaserat i lokala nätverk. Då möts behoven och resurserna och det gemensamma arbetet är målinriktad.
Gemensamt arbete sker på alla nivåer, fysiskt, mentalt, socialt och virtuellt.
För att säkerställa kontinuitet och etablera ett gott samarbete är det bra att upprätta ett samarbetsavtal. Alla kommuner och församlingar, oavsett storlek, har nytta av att ingå ett avtal.
Ett skriftligt avtal definierar församlingens och kommunens samarbete i småbarnspedagogiken, förskolan och den grundläggande utbildningen.
Ett avtal gör samarbetet mera synligt och förutsägbart, den är förbindande och främjar det ömsesidiga förtroendet. Ikraftvarande anvisningar och bestämmelser beaktas då man ingår avtal.
Avtalet underlättar också det fortsatta samarbetet då det sker förändringar i personalen.
Ladda ner broschyren Fyra steg till ett samarbetsavtal
Modell för samarbetsavtal mellan kommun och församling
Rapport om undersökning av samarbetet mellan kommunen och församlingen 2020
Samarbetet och det gemensamma arbetet behöver dokumenteras och utvärderas med jämna mellanrum. Det kan göras utgående från olika synvinklar. En synvinkel kan vara att utvärdera arbetet utifrån en hållbar verksamhetskultur, till exempel genom följande kriterier:
Utvärdering och gemensam diskussion kan också fokusera på förverkligandet av inkludering och delaktighet ur barns, vårdnadshavares eller lärares perspektiv.
Utredning om samarbete inom åskådningsfostran, 2020
Samarbetskorgarna illustrerar ett mångsidigt samarbete med fyra korgar. Med hjälp av korgarna blir samarbetets målsättning och spelregler klarare och tydligare.
De principer som korgarnas innehåll utgår från har sin grund i Utbildningsstyrelsens reviderade anvisningar. Målet med anvisningarna är att garantera att religionsfriheten förverkligas inom småbarnspedagogiken, i skolan och läroinrättningarna. Därför är det viktigt att inte blanda korgarnas innehåll med varandra. Varje korg erbjuder många möjligheter som kan förverkligas på olika sätt beroende på det lokala sammanhanget.
Varje korg erbjuder många möjligheter som kan förverkligas på olika sätt beroende på det lokala sammanhanget. I en föränderlig mångkulturell verksamhetsmiljö kan modellen med fyra korgar skapa klarhet och inspirera till ett mångsidigt samarbete.
Samarbetskorgarna tillsammans med Grunderna för planen för småbarnspedagogik möjliggör mångsidiga arbetssätt. Med gemensamma verksamhetsformer respekteras allas åsikter och samarbetet utvecklas alltmer.
De centrala korgarna ur småbarnspedagogikens perspektiv är
korg 1: Allmänbildande undervisning korg 4: Fostran och välmående
Titta på en video om samarbetet mellan församling och daghem/förskola.
Samarbetet med församlingar kan innebära att daghem och förskolor får inbjudan att delta i olika slag av vandringar. De vanligaste är jul- och påskvandringar. Men vandringar kan också innebära att man gör vandringar kring konstverk, på muséer, utomhus med olika teman eller små “fingervandringar” med handlabyrinter. För att informationen mellan församling och daghem/förskolor ska vara tryggt och tydligt har ett material som heter Vandringar-viktiga och betydelsefulla utarbetas av en arbetsgrupp på Kyrkostyrelsen. Det består av allmän information som olika slag av vandringar, genomförandet och exempel på text som skickas till daghem/förskolor och exempel på hur man kan uttrycka sig då vandringen är obunden(icke-konfessionell). Diskrimineringsombudsmannens byrå har godkänt textförslaget. Mer om Vandringar.
Här nedan finns materialet i webbformat och som ett printbart material.
Vandringar – viktiga och betydelsefulla (webbversion pdf)
Vandringar – viktiga och betydelsefulla (printbarversion pdf)
Pedagoger och samarbetsparter planerar, utvecklar och utvärderar arbetet tillsammans några gånger per år. Under träffarna tar man upp frågor kring åskådningsfostran, får kamratstöd av varandra och kan dela erfarenheter med varandra. Då kommer man överens om olika slag av samarbete, gemensamma tema, temadagar och aktuella saker. Åskådningscaféerna kan ordnas i daghemmens/förskolans utrymmen, kommunens utrymmen eller i församlingen på olika sätt beroende på vad som är lämpligt för pedagogerna. Caféerna kan också ordnas online.
I Esbo har man på finska ordnat åskådningscaféer i några år. Det har varit daghemsföreståndare, en sakkunnig i småbarnspedagogik från staden och en sakkunnig från församlingens samfällighet som varit med på träffarna, här ett material som utarbetas där.
Kyrka som inlärningsmiljö
Gemensam planering med småbarnspedagogikens- och förskolans personal
Religiösa evenemang
Obundna evenemang
Då en kris eller ett dödsfall sker har församlingen mycket kunskap som de kan dela. I daghem finns det kanske redan en sorgelåda med ett ljus, en duk, en nalle, en bok för barn och en bok för vuxna. Men ifall det inte finns kan man kontakta församlingen och fråga om de har. Församlingens anställda kommer med son stöd för vuxna och barn då en kris uppstår. Med dem kan man diskutera om det som hänt och tillsammans fundera vad man vill göra för barn, personal och vårdnadshavare.
Läs mer om barn och sorg
Tala om döden med barn
Barns sätt att bearbeta sorgen
Boktips
Exempel på sorgelåda och sorgeväska