I en kvalitativ småbarnspedagogik är det naturligt att åskådningsfostran ingår. På den här webbplatsen finns idéer och material för att förverkliga åskådningsfostran. Allt material får användas fritt.
Kom med till åskådningarnas värld och
Samarbetet med församlingar kan innebära att daghem och förskolor får inbjudan att delta i olika slag av vandringar. De vanligaste är jul- och påskvandringar. Läs mer om olika vandringar och ett material hur de kan genomföras tillsammans mellan daghem/förskola och församling. Här finns mera information om vandringar.
LEVANDE KULTURARV OCH MÅNGFALD AV TROSUPPFATTNINGAR
Seminarium 24.9.2024. Klockan 13-16.30
Kyrkostyrelsen, Södra kajen 8 i Mikael salen.
Ett gemensamt seminarium med Museiverket kommer att introducera deltagarna till det levande kulturarvet ur en rad olika perspektiv. Evenemanget riktar sig till representanter för olika religionssamfund, organisationer, pedagoger, utbildare och forskare. Evenemanget ordnas i samarbete med Kyrkostyrelsen, Föreningen för kulturarvsfostran och Forum för kultur och religion FOKUS.
Program
Obs! Förhandsanmälan öppnas i augusti.
Vad är ett immateriellt levande kulturarv? Hur kan vi bättre utnyttja vårt mångsidiga kulturarv i vårt arbete? Hurdant är det levande kulturarvet i Finland? Hur förhåller sig allt detta till olika övertygelser? Under de senaste åren har perspektivet på kulturarvet alltmer utvidgats från det materiella till det immateriella – från väggar, monument och museiföremål till människor. Vad betyder kulturarvet i människors vardag och fest, vilka värden förmedlar det till oss, vems kulturarv talas det om och vad tigs det om? Det immateriella levande kulturarvet erbjuder en mängd olika utgångspunkter för att förstå teman som att höra till en gemenskap eller känna utanförskap. Att identifiera sitt eget kulturarv gör också att man blir medveten om sina egna attityder till andras traditioner, vilket gör att man kan ändra sina egna attityder om det behövs. Det levande kulturarvet har mycket att bidra med i arbetet med föreställningar och verktyg för lyhördhet för andras kulturarv.
Läraren i småbarnspedagogik Sini-Juulia Hiljanen har skapet ett material om global fostran Längs möjligheternas stig som kan anpassas till olika ålders barn. Då man vill ta upp globala teman med barn vill man att de får veta mer om världens mångfald, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Materialet är tänkt att inspirera och stöda pedagoger inom småbarnspedagogiken med barn i 4-6 års åldern och även skolbarn. Barn får lära sig att uppskatta olikheter och verka i en mångkulturell miljö. Genom att diskutera och förstå komplexa frågor blir världen mer empatisk,
Visdomsord är ett mångsidigt material som kan ge inspiration till åskådningars och kulturens värld. Barns och pedagogers och pedagogiska perspektiv har beaktats samt den finländska kontexten. Visdomarna har samlat in från olika religioner, åskådningar och det finns också filosofiska visdomar. Man kan använda bildkort eller visdomar var för sig och tillsammans. Materialet kan printas ut kostnadsfritt. Kolla också på videor för inspiration! Läs mer om Visdomsord.
“Ett snällt ord som gör dig glad, är bättre än tusen onödiga ord”.
Hurdan roll har du i småbarnspedagogiken då du förverkligar åskådningsfostran? En språk- och kulturmedveten småbarnspedagogik innebär att olika språk, kulturer och åskådningar knyts samman till en del av den småbarnspedagogiska helheten. Bekanta dig med det nya materialet, kanske du hittar nya förmågor hos dig själv som pedagog. Läs mer om det kostnadsfria materialet Åskådningspedagogens roller.
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU)/Karvi utvärderar genomförandet av lokala planer för småbarnspedagogik i daghem och familjedagvård (28:2023).
NCU utvärderar genomförandet av lokala planer för småbarnspedagogik i daghem och familjedagvård (28:2023). I publikationen identifieras fem utvecklingsrekommendationer, varav en gäller åskådningsfostran och kulturell mångfald. Rekommendationerna lyder i sin helhet som följer:
“Mångfald inom åskådningar och kulturer bör erkännas och åskådningsfostran bör genomföras målinriktat. Enligt utvärderingen upplevdes genomförandet av åskådningsfostran i barngrupperna som utmanande. Personalen inom småbarnspedagogik bör uppmuntras starkare att genomföra åskådningsfostran. Det bör erbjudas utbildningstillfällen där åskådningsfostran diskuteras med hjälp av konkreta exempel”.
Läs mer om rekommendationen/rekommendationerna på NCU:webbplats (öppnas som pdf-fil).
Åskådningsfostran är en del av den helhetsbetonade småbarnspedagogiken som stärker barnets identitetsutveckling i en föränderlig omvärld.
Om den vuxnes roll är positiv till åskådningsfostran och det finns en tydlig uppskattning av åskådningsfostran, är det mer sannolikt…
Visdomsordmaterialet inspirerar att på ett lekfullt sätt fundera på visdomar från olika åskådningar och kulturer.
Småbarnspedagogiken stöder en verksamhet där det är möjligt för alla att delta i en miljö där det inte är bråttom och där det finns tid att koncentrera sig i lugn och ro.
En pilgrimsvandring eller djursagor material för småbarnspedagogiken.
I åskådningsfostran finns möjligheter att pröva på kreativa lösningar. Inspireras och pröva på olika material!
Judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism illustreras med symboler och en kort beskrivning av kännetecken för respektive religion.
Målet för veckan är att uppmuntra alla människor till interreligiös växelverkan i god anda och med respekt för var och…
Stöd för familjer med olika åskådningar.
När en hel del resurser läggs på att arbeta för mångkulturalitet och att förstå andra, för oss, främmande religioner riskerar…
I samarbete i åskådningsfostran är det viktigt att på lokal nivå diskutera hur det gemensamma bästa för alla barn och familjer förstås enligt målen i läroplanen.
Information om församlingens och kommunens samarbete i småbarnspedagogiken.
Den nationella barnstrategin publicerades våren 2021 och gäller alla barn under 18 år. Kyrkan har deltagit i beredningen av barnstrategin…
Småbarnspedagogik sker i olika situationer i barnets liv. Det innebär den fostran som sker i relationer mellan barn och vuxna…
Stigen stärker barn, unga och vuxna att leva som kristna och skapar kontakt till församlingen.
Kyrkoåret utforskas genom utrymmen, aktiviteter, symboler och stärker olika åldrars upplevelse av att gudstjänsten är min plats och min gemenskap.
Vi vill inspirera och stöda samarbetet mellan skolor och församlingar.