Bakelser – en film om Borgå stift

Wilma och Hampus som var huvudpersonerna i filmen Bakelser.

VAD? En film om Borgå stift, som år 2023 fyllde 100 år.

FÖR VEM? Filmen är gjord för konfirmandundervisningen och religionsundervisningen i årskurs 8-9, men lämpar sig också för andra åldersgrupper.

VARFÖR HETER DEN ”BAKELSER”? Filmen handlar om två ungdomar som hittar en telefon. Efter att ha fått flera ledtrådar och lärdomar förstår de att den är biskopens. När de för telefonen till biskopen i Domkapitlet får de Borgå stifts bakelser som hittelön.

FAKTAINNEHÅLL: Begrepp som tas upp i filmen är stift, domkyrka, biskop, biskopsstav, domkapitel och kyrkoherde.  På ett humoristiskt sätt poängteras också att det är Jesus, och inte biskopen och administrationen, som är det centrala i kyrkan. Utgående från filmen kan man också behandla prästvigning, altarring, biskopsskjorta, Åbo domkyrka, ärkebiskop.

LÄNGD: 9 minuter

Videon gjordes till Borgå stifts 100-årsjubileum år 2023, men kan fortfarande visas.

Se filmen Bakelser på Youtube.

Frågesport om Borgå stift (pptx). Frågesporten passar både för unga och äldre. I Anteckningar finns mera information för den som drar frågesporten. Den sammanställdes inför Borgå stifts 100- årsjubileum man kan användas fortfarande.

Mera om Borgå stift kan du läsa på hemsidan www.borgastift.fi.

Två glada ungdomar i Borgå domkyrka. De har just spelat in filmen Bakelser om Borgå stift och ser därför avslappnade ut. Olika hemgjorda bakelser i en ask. Borgåbiskopens herdestav. Två glada ungdomar på café. En smal gränd i gamla stan i Borgå. Gamla hus på vardera sidan. Biskop Bo-Göran Åstrand dricker kaffe med två ungdomar.