Ungdomens Kyrkodagar

Finns det något du skulle vilja ändra på i kyrkan?

Finns det något du skulle vilja att man diskuterade inom kyrkan? Eller gillar du helt enkelt att ha skoj och diskutera med andra ungdomar från hela Svenskfinland? Då ska du komma med på Ungdomens Kyrkodagar!

Ungdomens Kyrkodagar (UK) är en påverkningskanal för dig som vill påverka hur kyrkan och samhället ska se ut i framtiden. Din församling kan sända dig som ombud till UK som en representant för de unga på din ort. För att komma med ska du vara konfirmerad och mellan 15 och 30 år.

Under UK fattar vi beslut och diskuterar de motioner och initiativ som ungdomarna skickat in på förhand. UK leds av ett presidium som består av de delegater som ungdomarna valt.

Vad är på gång just nu?

Vad är UK?

Ungdomens Kyrkodagar (UK) är en kanal för dig som vill påverka hur kyrkan och samhället ska se ut i framtiden. Det fungerar som en liten riksdag för ungdomar.

Läs mera

Nästa UK

Välkommen på UK 2025!

Ungdomens Kyrkodagar ordnas nästa gång 30.1-2.2.2025.

UK 2025

Vad beslöt vi?

Beslut från UK

Vad beslöts på senaste UK? Eller på UK för 10 år sedan? Vad var temat? Läs tidigare protokoll för att fräscha upp minnet eller hitta idéer för vilka motioner och initiativ som borde behandlas på följande UK.

UK-beslut

UK i 50 år

Inför UK:s 50-årsjubileum 2018 sammanställde Stefan Myrskog en historik över Ungdomens Kyrkodagar: Plaskdamm och vattenkanon – Ungdomens kyrkodagar i 50 år.

Ladda ner från kyrkans publikationer

Bilder och temasånger

Foton från tidigare UK

Bläddra bland bilderna och njut av goda minnen!

UK:s temasånger

Ända sedan 1984 har det årligen skrivits nya temasånger för UK som fått en viktig plats också i ungdomsarbetet. Ofta har det ordnats en temasångtävling och planeringsgruppen har valt det vinnande bidraget.

Temasånger

Ta kontakt

Undrar du något om Ungdomens Kyrkodagar? Ta då modigt kontakt. I de flesta frågor kan du vara i kontakt med sakkunnig i ungdomsfrågor som ansvarar för planeringen av UK. Under aktiv anmälning och när följande UK närmar sig finns det skilda kontaktpersoner för frågor som gäller anmälning, transport, kost och logi.

Frågor om anmälning, transport, kost och logi

Annan personal från KCSA och/eller Lärkkulla. Kontaktpersonens information publiceras när det är aktuellt.

Allmänna frågor om UK

Rebecka Stråhlman
rebecka.strahlman@evl.fi

För anställda

Arbetar du i en församling och har ungdomar som är intresserade av att delta i UK? På den här sidan hittar du information som riktar sig till anställda i församlingarna.

För anställda