Ungdomens Kyrkodagar

Finns det något du skulle vilja ändra på i kyrkan? Finns det något du skulle vilja att man diskuterade inom kyrkan? Eller gillar du helt enkelt att ha skoj och diskutera med andra ungdomar från hela Svenskfinland? Då ska du komma med på Ungdomens Kyrkodagar!

Ungdomens Kyrkodagar (UK) är en påverkningskanal för dig som vill påverka hur kyrkan och samhället ska se ut i framtiden. Din församling kan sända dig som ombud till UK som en representant för de unga på din ort. För att komma med ska du vara konfirmerad och mellan 15 och 30 år. Under UK fattar vi beslut och diskuterar de motioner och initiativ som ungdomarna skickat in på förhand. UK leds av ett presidium som består av de delegater som ungdomarna valt. Klicka här för att läsa mer om vad UK är. Inför UK2020 gjordes en PR-film som också berättar mer om vad UK är. Klicka här för att se filmen "3 myter om UK".

Aktiv, glad publik på Ungdomens Kyrkodagar.

Vad är på gång just nu?

• UK 2024 är över. TACK TILL ALLA SOM DELTOG!!!
  • UK skickar en uppmaning till de röstberättigade i kyrkomötes- och stiftsfullmäktigevalet. Klicka här för att läsa uppmaningen.
  • Protokollet renskrivs och justeras. När det är klart skickas det till församlingarna och andra mottagare enligt beslut.
  • Följ UK på instagram för att hänga med i svängarna! Kolla också in tillbakablickar här på hemsidan och kul material på UK:s YouTube-kanal.

Temasångtävling

Inför varje UK ordnas en temasångtävling och nu är det igen dags: Temasångtävlingen för UK 2024 är igång! Klicka här för mer information och regler för tävlingen och bekanta dig med tidigare temasånger.

Visste du att ...

... bland andra samhällspåverkare Mark Levengood och föredetta biskopen Björn Vikström varit delegater på UK?

Bildresultat för björn vikström

Fria förmågors kväll

På lördag kväll ordnar vi i regel Fria förmågors kväll. Hitta gärna på något som du gör ensam eller i grupp med någon som du uppträder med.

UK logo.

Här finns en snabblänk till UK:s egen kanal på Youtube. Här finns både gammalt och nytt!

Yle-arenan radiointervju