Babydagen

Babydagen firas varje år den sista fredagen i september. I år firas babydagen fredag 29 september. VauvaSuomi ry utser ett tema för dagen. Tema för årets Babydag är “Bebisar sprider ljus”.

Biskop Bo- Göran Åstrand är årets beskyddare. En videohälsning med honom publiceras på hösten. Huvudprogrammet ordnas i Musikhuset i Helsingfors som ett virtuellt hybridevenemang. Lokala evenemang ordnas på olika håll i Finland och vi uppmuntrar församlingar, kommuner, föreningar, arbetsplatser och andra organisationer att delta i dagen. Ordna ett eget lokalt evenemang eller en fest bebisarna till ära. Synliggör gärna ert evenemang genom att använda #babydagen2023 #babydagen i sociala medier. Möt alla bebisar och deras föräldrar med ett leende!

En flicka håller en baby i sin famn med hjälp av en vuxens händer

Församlingar är aktivt med under Babydagen på olika håll i landet. Församlingar ordnar egna evenemang kring Babydagen och med andra aktörer på orten. Det kan vara kommun, förening och organisationer. Vare sig församlingen ordnar i egen regi eller tillsammans med andra samarbetsparter är dagen en festdag för alla bebisar och deras familjer. Synliggör gärna evenemanget genom att använda hashtag #babydagen2023, #babydagen eller #vauvanpäivä i sociala medier. Här några exempel på aktiviteter:

• Babybana, barnvagnspromenader i samarbete med andra aktörer på orten.
  • Babyrytmik, familjeevenemang, familjecafé, babykyrka, parkhäng och brunch eller lunch för babyfamiljer.
  • Vi inspirerar församlingar att genomföra evenemang enligt sina egna styrkor till barnfamiljers glädje.

Babydagen nämns och är kopplad till Stigen (gåva, glädje – ålderskategorin) I Stigen har babyåret temat “Störst av alla under”. Det finns material och tips för det första året i form av en powerpoint. Förslag på verksamhet och stöd till föräldraskapet och babyfamiljer på olika sätt.

Tips och idéer för babyåret

Verksamhetstips för babyfamiljer före babyns födelse och efteråt.

Öppna materialet

Barnstrategin är aktuell då familjer möts och det tidiga stödet för ett barn- och familjevänligare samhälle och församling.

Här kommer du till det finska materialet. Och här till webbsidan Vauvanpäivä.

År 2023 är biskop Bo-Göran Åstrand babydagen beskyddare. Här är hans videohälsning.

1) Dela information om Babydagen i församlingens sociala medier. Dela era evenemang och biskop videohälsning och programmet från Musikhuset som streamas. Dela och använd material från den här webbplatsen.

2) Ordna evenemang i församlingen och tillsammans med samarbetsparter och nätverk (rådgivningen, daghem, bibliotek, familjecenter, föreningar, musikskolor mm) evenemang så som vagnträffar, musikstunder, picknic mm.

3) Använd gärna videorna med Anna Korkman-Lopez (finns på tre språk) och allt annat material från sidan.

Allt material på den här webbplatsen kan med fördel användas när som helst under året i verksamhet med barnfamiljer.

Psalm 818 Tack min Gud för öron: https://arenan.yle.fi/audio/1-4359429

Psalm 842 Lilla lammet följer stjärnans glans: https://arenan.yle.fi/audio/1-4356017

Babymusik videor med Susanna Isaksson, Ludde och Macke Andergård i Rikssvenska Olaus Petri församling i Helsingfors

Hej, hej, hej välkommen hit
Spela i ett babyband
Du omsluter mig på alla sidor
Material från webbplatsen Framåt med åskådningsfostran – Välbefinnande av naturen material. Där finns bland annat pilgrimsvandringar med djurkort med aktiviteter och sagor.