Mål: Att under en gemensam workshopsdag tillsammans med församlingsmedlemmarna och andra i området söka och välja sätt att utveckla Stigen och skapa en verksamhetsorganisation för Stigen.
Workshoppen planeras och genomförs i sju steg.
Stigen-workshoppen kan hållas kring väldigt många saker. Precisera målet så att det motsvarar era behov. Fundera på:
Exempel 1: Målet är att inleda en utveckling inspirerad av Stigenmodellen i församlingen. Workshoppen ger en karta över utvecklingsriktningarna och en plan för utveckling av organisations- och verksamhetsmodellen.
Exempel 2: Målet är att ta i bruk Stigen som verksamhetsmodell i församlingen. Workshoppen skapar en plan för ansvarsgrupperna för Stigen i församlingen och för hur man söker frivilliga till grupperna.
Bjud in nyckelpersoner bland församlingsmedlemmarna redan till planeringen, de är en väsentlig del av genomförandet.
Exempel: En planeringsgrupp kan till exempel bestå av två anställda i församlingen, en förtroendevald och två andra församlingsmedlemmar.
Avtala vid behov om arbetsfördelningen
Gå igenom idén med Stigen, dvs. att alla hittar sin plats att leva i kontakt med församlingen på sätt som är meningsfulla för dem själva. Var öppna så att all slags planering är möjlig.
Gör inspirerande reklamaffischer för att bjuda in människor på många olika sätt.
Exempel 1: Jag är NN och jag har en dröm om att församlingen ska vara en plats för precis var och en. Vad är din dröm? Kommer du med och brainstormar kring hur den kunde vara det också för andra?
Exempel 2: Ta bilder av planeringen och gör ett inlägg i sociala medier, t.ex. ”Vi håller på att planera här, men vi saknar dig!” Vill du vara med och fundera på vilka stigar vi ska gå i församlingen?”
Den öppna inbjudan kompletteras med en personlig inbjudan
Exempel 3: Dela reklam för evenemanget och fråga i nästa inlägg vad som skulle få dig att komma med till evenemanget?
Öppna marknadsföringen för alla. Vem alla har möjlighet att publicera något till exempel på Facebook och Instagram? Finns det andra än anställda bland dem? Målet är att var och en marknadsför evenemanget i sina egna kanaler och bjuder in personer från sin egen krets, som i sin tur kan bjuda in nya personer.
Exempel 1: I områdets egna sociala grupper (t.ex. stads-/eller stadsdelsgrupper på Facebook) ställs direkta frågor ”Hur ska man marknadsföra ett evenemang som är till för er alla?”
Exempel 2: Använd funktionen händelser (story) i Instagram eller Facebook och lägg upp bilder av människor i olika livsskeden (kom ihåg avgiftsfria bildbanker) och sätt till tankar eller direkta frågor till bilderna. Barnfamiljerna har en stressig vardag. Unga människor lever just nu under tryck av många slag. Är du ung och på tröskeln till att bli självständig? Hur når vi dig bäst? Vad skulle du helst delta i? Vad gör dig bekväm? Vilka evenemang skulle du bjuda in dina vänner till? Vilka evenemang skulle du själv delta i? Dela också de tankar som kommit fram via frågorna vidare i storyn. Delningen inspirerar läsarna att skriva fler tankar kring den tidigare frågan. Be till att börja med också bekanta som redan deltar aktivt i verksamheten att kommentera offentligt. Då sänks tröskeln också för övriga. Kom ihåg att dölja namn och andra kännetecken när du delar andra personers tankar.
Exempel 3: Be nyckelpersonerna att göra egna inlägg på sina egna och församlingens sidor. Be dem offentligt berätta varför de är på väg till workshoppen och samtidigt bjuda in andra.
Gör ännu strax före själva workshoppen inlägg på sociala medier om vad som är på gång och att man ännu hinner med.
Exempel: Ta en bild av serveringen som förbereds. Dela bilden i sociala medier och berätta att det just nu förbereds läckerheter, kom till xx-huset i dag kl. x.
Se till att nyckelpersonerna känner sig optimistiska och inspirerade för sina egna ansvarsuppgifter. Gör upp tidsplanen så att de ansvariga kan koncentrera sig på att ta emot människor och se till att det är lätt och bekvämt för dem som kommer in. Om dagen ordnas på distans ska man i god tid ta emot de som ansluter sig till mötet, d.v.s. fundera på hur man möts ”på riktigt” och anpassa det till den virtuella världen.
För att leda workshoppen kan man använda de arbetssätt som presenteras på den här webbplatsen. Man kan också skapa egna arbetssätt utifrån de egna målsättningarna.
Avtala om hur saker och ting ska genomföras och genomför dem sedan.