Helheten omfattar fyra tillfällen på cirka 30–90 minuter vardera. Varje tillfälle består av flera delar.
Kom överens om att inleda Stigen-processen med teamet under ledning av den närmaste chefen (här teamet för fostran, som består av olika arbetsteam). Teamet kartlägger nuläget och målen för verksamheten och skickar uppgifterna till den medarbetare som leder arbetet med Stigen för en sammanställning.
Anvisning: Utgå från Stigens ålderskategorier. Hur ser vår verksamhet i nuläget ut, vilka möter vi, vad behöver vi ompröva, vilka åldrar når vi, vilka inte.
Dialogdiamantens fyra hörn:
Vi diskuterar Dialogdiamanten tillsammans, till exempel vilka tankar väcktes?
Mer information om ämnet finns i flera olika källor, här finns några exempel.
Dialogdiamanten, förklaring:
Gå igenom tillsammans och diskutera. Arbetet ger indikationer eller berättar om var man börjar och vad man först måste ta riktning på innan det egentliga arbetet med Stigen inleds. Dessutom ger det tydliga mål för arbetet med Stigen och man kan diskutera dem.
Nuläget enligt Stigens ålderskategorier delas som väggbilder. Aktuella medarbetarresurser och antalet församlingsmedlemmar har lagts till för den aktuella ålderskategorin.
Under varje helhet finns ett stort blädderblock och pennor.
De anställda sitter i en ring och mitt i ringen finns en fråga som ska besvaras. Var och en har flera Post-it-lappar och en penna. Man skriver ner en sak/lapp.
Fråga: Hurudan stämning anser du beskriver deltagarens upplevelse?
Till slut: Gemensam diskussion om hurdan betydelse den erfarenhet som förmedlas till deltagarna har för oss medarbetare. Behöver vi en beskrivning av vilken stämning vi tillsammans önskar ska förmedlas till deltagarna?
Ett gemensamt mål utarbetas för nästa tillfälle.
Återkoppla till det första tillfället och repetera de viktigaste tankarna som kom fram då.
Till slut: berätta personernas historia
Fortsätt i små grupper: Arbeta tillsammans med den kollega som du samarbetat minst med. Vi ser på vår gemensamma verksamhet ur den valda personens ögon och svarar på följande frågor:
Gemensam diskussion: Sammanfatta och dela kort det ni diskuterat i par.
Fortsätt diskussionen tillsammans:
Fråga mitt i ringen: ”Vilka är de som är i kontakt med fostranarbetet i vår församling?”
Var och en skriver en grupp människor på en Post-it-lapp. Gruppera dem tillsammans i kundgrupper.
Gruppdiskussion: Välj par. Paren utser bland kundgrupperna en grupp genom vars ögon de ser på den befintliga verksamheten.
Avsluta gruppdiskussionen: Vad fäste vi uppmärksamhet vid?
Allt arbete från denna gång ligger framme på golvet. Vi ser den helhet som bildats på golvet.
Vad önskar jag för nästa steg längs Stigen?
Anteckna alla önskemål och välj tillsammans målet för nästa tillfälle. Om det finns flera alternativ rangordnas de.
Tillfället bygger på det mål som valdes tidigare. De arbetsområdesspecifika teamen funderar på verksamheten i ålderskategorin och övergången till följande ålderskategori. Samtidigt ser vi över fungerande verksamheter och eventuella glapp. Materialet ligger till grund för diskussionen.
Varje arbetsområde presenterar resultaten av sin diskussion.
På golvet finns verksamheterna i ålderskategorierna och resultatet för övergångarna. (På bilden finns teamens förslag mellan ålderskategorierna.)
Huvudpunkterna i den gemensamma diskussionen antecknas.
Vi diskuterar:
Om du hade ett trollspö eller en kikare som du kunde se in i framtiden med…
Arbetet fortsätter när teamet är redo för djupare kundmedvetenhet:
Att utgå från församlingsmedlemmarna:
Sist tittade vi på vår gemensamma verksamhet med hjälp av deltagarprofilerna i olika verksamheter. Om vi tittar på den kompletterade bilden på golvet i dag med hjälp av följande frågor, vad noterar vi?
Fortsättning på det som överenskoms förra gången. Temat valdes med den närmaste chefen.
Kort presentation av de teorier som används oftast och som ligger till grund för begreppet delaktighet: Shiers trappmodell och Harts delaktighetsstege, Institutet för hälsa och välfärdsmodell för främjande av delaktighet samt kvalitetskriterierna för ungas delaktighet.
Målet är att skapa en gemensam utgångspunkt och grund för att skapa ett gemensamt begrepp för delaktighet.
Diskussion om delaktighet och dess möjligheter i vårt arbete.
THL:s delaktighetsindikator på finska