De av Kyrkostyrelsen fastställda kollekterna utgör omkring hälften av alla kollektdagar. Kollektmålen bestäms varje år.
Längst ned på denna sida hittar du kollektlistan för 2025 (Excel) som kompletterats med redovisningsuppgifter.
Ansökan om kyrkokollekt 2026 görs 15.4–31.5.2025. Kyrkostyrelsens plenum 18.3.2025 (40 § Kolehtien määräytymisperusteet ja valintakriteerit vuodelle 2026) fattade beslut om bestämningsgrunderna och urvalskriterierna för kyrkokollekt.
Ansökan om kollekt för 2026 görs på en elektronisk blankett Ansökningsblankett för kollekt 2026.
Ansökan och bilagorna kan också sändas per e-post till adressen kyrkostyrelsen@evl.fi. Bilagor kan sändas antingen per e-post eller till adressen Kyrkostyrelsen, PB 210, 00131 Helsingfors.
Kollekt kan samlas in endast av dem som deltar i gudstjänsten på plats. Lagen om penninginsamlingar möjliggör inte att samla in kollekt på distans.
Om kollektens mottagarorganisation har penninginsamlingstillstånd kan man i webbsändningen nämna möjligheten att ge en donation till organisationen inom ramen för tillståndet till penninginsamling. Om kollektmottagaren saknar penninginsamlingstillstånd kan man inte nämna donationsmöjligheten i webbsändningen. Församlingen ansvarar för granskningen av penninginsamlingstillståndet.
De som deltar i gudstjänsten på distans kan alltså ge en donation till organisationen inom ramen för penninginsamlingstillståndet, men det är inte möjligt att delta i kollekten. Det är viktigt att se till att den som deltar i gudstjänsten på distans inte uppmanas att delta i kollekten, eftersom detta inte är möjligt enligt lagen om penninginsamlingar. Närmare information om kollektmålen finns i bilagorna nedan.
Ansökningsblankett för kollekt 2026
Av grundad anledning kan församlingen flytta högst tre bestämda kollekter en annan söndag. Kyrkostyrelsen behöver inte särskilt underrättas om dessa ändringar.