De av Kyrkostyrelsen fastställda kollekterna utgör omkring hälften av alla kollektdagar. Kollektmålen bestäms varje år.
Ansökan om kollekt för år 2025 ska göras 15.4.-31.5.2024.
Ansökan om kollekt 2025 görs 15.4–31.5.2024.
Kollekterna för 2025 söks i första hand med en elektronisk blankett https://link.webropol.com/s/kollektansokan2025.
I andra hand kan man ansöka om kollekt genom att skicka den ifyllda ansökningsblanketten per e-post till adressen kyrkostyrelsen@evl.fi. Bilagor kan sändas antingen per e-post eller till adressen Kyrkostyrelsen, PB 210, 00131 Helsingfors.
Kollekt kan samlas in endast av dem som deltar i gudstjänsten på plats. Lagen om penninginsamlingar möjliggör inte att samla in kollekt på distans.
Om kollektens mottagarorganisation har penninginsamlingstillstånd kan man i webbsändningen nämna möjligheten att ge en donation till organisationen inom ramen för tillståndet till penninginsamling. Om kollektmottagaren saknar penninginsamlingstillstånd kan man inte nämna donationsmöjligheten i webbsändningen. Församlingen ansvarar för granskningen av penninginsamlingstillståndet.
De som deltar i gudstjänsten på distans kan alltså ge en donation till organisationen inom ramen för penninginsamlingstillståndet, men det är inte möjligt att delta i kollekten. Det är viktigt att se till att den som deltar i gudstjänsten på distans inte uppmanas att delta i kollekten, eftersom detta inte är möjligt enligt lagen om penninginsamlingar. Närmare information om kollektmålen finns i bilagorna nedan.
Kollekterna år 2024 (korrigerat cirkulär):
Av grundad anledning kan församlingen flytta högst tre bestämda kollekter en annan söndag. Kyrkostyrelsen behöver inte särskilt underrättas om dessa ändringar.