Barn, ungdomar och deras nära och kära är intresserade av och bekymrade över världsfrågor. Stigen ger oss också möjlighet att se på frågor ur ett globalt perspektiv, att ta itu med dessa frågor på ett åldersanpassat sätt och att se världen på ett bredare och djupare sätt. Genom att lära känna den globala kyrkan kan barn och ungdomar växa och hitta ett hem var som helst i världen – och det finns redan något bekant som de känner igen där!
Människor söker hopp och goda nyheter i världen: kyrkans arbete förändrar världen till det bättre. Genom mission och internationellt arbete har kyrkorna en enorm mängd information och erfarenhet i realtid och direkt kontakt med kyrkor i andra länder. Finländska församlingar arbetar ofta ute i världen tillsammans med missionsorganisationer eller med Kyrkans utlandshjälp. En församling kan också ha missionärer, destinationer eller vänförsamlingar runt om i världen. Varje församling har därför en direkt länk till världen och till kyrkorna där. Även för kyrkans fostran är det värt att fördjupa denna koppling. Globala perspektiv kan också föra in nya familjer i kyrkans gemenskap.
Budskapet om Jesus och varje människas värde som Guds avbild ger tro och hopp. Gud sänder också församlingsmedlemmar och hela kyrkan för att föra dessa goda nyheter vidare och kallar oss att arbeta för våra medmänniskor och för skapelsens bästa. Utan Guds mission (missio Dei) skulle det inte finnas någon kyrka. Med Gud kan man aldrig förlita sig enbart på sin egen styrka eller prestation. Den globala kyrkan erbjuder församlingsmedlemmarna ett brett spektrum av möjligheter att agera för en bättre värld och en glimt av hur Gud är verksam. Kyrkan måste vara profetisk och tala inte bara för frälsning utan också för rättvisa.
– kärlek till närmaste som sträcker sig till människor som geografiskt sett befinner sig längre bort– klimatförändringar– vikten av utbildning– ojämlikhet– fattigdom– varje människas okränkbara värde, och likheter och skillnader mellan religioner och kulturer
Det är bättre att integrera globala perspektiv i befintligt arbete och verksamhet än att bygga upp enskilda temadagar. Vi ska inte heller vara rädda för att ta itu med svåra frågor som makt, rättvisa och historiska orättvisor.
Idéer till aktiviteter är grupperade efter ålder, men i allmänhet är de lämpliga för olika åldrar. När man gör en övergripande plan för en församling är det en bra att se igenom de globala glasögonen och placera in idéer för den egna församlingens Stig som passar in i arbetet. Global utbildning kan vara ett genomgående tema i alla aktiviteter snarare än en enskild temadag. Kyrkan är global och Gud arbetar hela tiden över hela världen. Vi kan också komma ihåg denna dimension i vårt dagliga liv.
Olika missionsorganisationer och Kyrkans utlandshjälp har tagit fram material för olika åldersgrupper på sina egna webbplatser. De gör det lätt att använda idéerna för verksamheten.
De som ansvarar för fostran bör fundera på hur de ska presentera och stödja arbetet: skulle det vara möjligt att fokusera på samma sak med barn och ungdomar, så att det inte förändras varje gång de går över till en annan åldersgrupp och kanske till nya medarbetare? Detta är också en plats för samarbete med dem som ansvarar för missionsarbete och kyrkans internationella arbete.
Globala glasögon har utarbetas av Vesa Häkkinen, Pirjo Lehtonen-Inkinen, Ulla Oinonen, Helmi Saksholm och Elina Siukonen
Varje barn är en underbar gåva och en unik avbild av Gud. I olika delar av världen kan tanken på att varje människa är Guds avbild vara mycket radikal.
Genom dopet förenas barnet inte bara med kyrkan, utan också med den globala kyrkan. Detta kan tas upp i samtal med familjen. Barnet får Helige Ande som gåva. Dopets skyddande betydelse betonas i områden där kristendomen är en liten minoritet. Medmänniskor är människor nära och långt borta. De som står barnet nära kan få en ny medvetenhet om detta, och kyrkan kan erbjuda hopp i en osäker värld.
Under de senaste åren har det i kyrkorna blivit allt vanligare med olika dopträd med dopbarnets namn på. Dopträdet säger att alla är välkomna till kyrkan och att man ber för dem. I många kyrkor minns man också människor från andra delar av världen. Till exempel i Nokia får den döpta ett kort där det bland annat står att kyrkan ger ett träd som ska planteras i Afrika eller Asien som gåva i samband med dopet. Läs mer (på finska) Finska Missionssällskapets webbplats.
För små barn uppstår glädje genom vardagliga saker: lek och människor i deras närhet. Glädjen kommer också från att de vet att Gud tar hand om dem. Vila, lek och fritid är barns rättigheter. Tillräckliga förutsättningar för ett gott liv är globalt sett mycket ojämnt fördelade.
Kyrkan och församlingen borde vara en plats där människor kan uppleva glädje och trygghet. Kyrkor runt om i världen erbjuder ofta daghem och skolor. Kyrkor försvarar barn och lyfter till exempel fram rättigheterna för barn från olika minoritetsgrupper och barn med funktionsnedsättning.
Att börja skolan redan från första klass eller förskolan är ett äventyr. Undervisning på ditt eget språk hjälper dig på detta äventyr. I Finland är de som börjar skolan mycket lyckligt lottade ur ett globalt perspektiv. Trots att FN:s deklaration om barnets rättigheter slår fast att alla barn har rätt att gå i skolan och lära sig, har en stor del av världens barn inte möjlighet att gå i skolan eller att lära sig de färdigheter de behöver. Kyrkor, missioner och internationell diakoni spelar en viktig roll för att barn ska kunna gå i skolan.
I den kristna fostran ingår tanken om att älska sin nästa över geografiska gränser. Känslighet och kritiskt tänkande är viktigt i den globala kyrkans internationella utbildning: målet är inte att bygga barriärer mellan människor eller kulturer på ett “vi-mot-dem” sätt, utan snarare att lära sig att sätta sig in i den andra personens situation. Det är också möjligt att se på sin egen kultur ur mångfaldens synvinkel med ett kritiskt perspektiv. Att lära känna andra kulturer är en berikande erfarenhet som man kan lära sig något.
Välsignelse inför skolstart
Idéer som kan infogas i predikan för att ge ett globalt perspektiv. Målgruppen för talet är barn som börjar i skolan:
Barnens rättigheter kan tas upp i en predikan på ett naturligt sätt. I alla perspektiv är det värt att lyfta fram vikten av bön och ekonomiskt stöd från kyrkan/missionen. Detta kan kopplas till den förbön och kollekt som redan finns i predikan, t.ex. genom att välja något av perspektiven nedan och avsluta avsnittet om den globala kyrkan:
Idag ber kyrkan för att alla barn ska få tillgång till skola och genom missionsarbete stöttar den också tusentals barn runt om i världen att få möjlighet att gå i skolan. På så sätt får de en helt annan möjlighet att välja vad de vill göra med sina liv!
Det krävs mod för att hantera en expanderande världsbild: vänskap blir viktigare och tänkande och intressen blir mer komplexa. Vänskapsrelationer och empati, men också frågor som rättvisa och klimatförändringar, kan vara aktuella frågor som barn funderar på. En del reflekterar redan över sina egna etiska val och ibland kan detta orsaka konflikter i familjen.
Det är viktigt att komma ihåg de vuxnas ansvar och hoppets perspektiv: det finns problem, men det finns också lösningar. Kristna har ett särskilt ansvar och en särskild kallelse att reflektera över hur kärleken till vår nästa kan förverkligas. Genom globala frågor kan föräldrar också finna ny mening i tron.
Tänk på “klubbar, söndagsskolor och smågrupper, läger, körer” i tidigare åldrar.
Föräldrar och barn
Tioårsfester/ aktiviteter i samband med tioårsfester
Hagas församling i Helsingfors hyrde ut odlingslådor för 50e/låda sommaren 2021. Ett dussin lådor hittade genast användare och det var trevligt att se på sommaren när det faktiskt fanns människor på kyrkogården varje dag som skötte sina egna odlingar. En församlingsmedlem ville betala för en hyrd låda men ge den till någon annan. Naturligtvis fungerade detta också. “Det var en mycket enkel och mycket trevlig uppfinning, som jag är säker på kommer att fortsätta.” säger pastor Marjut Mulari.
I den här åldern lär sig tonåringen om sig själv som person och hur hen förhåller sig till andra. Frågor i världen kan vara av större intresse, men kan också orsaka oro eller ångest. Polariserade åsikter och värderingar kan ställas på sin spets bland unga människor. Det behövs utrymme och uppmuntran för reflektion. Det är viktigt att uppmuntra och stödja ungdomar som vill göra skillnad i frågor som är viktiga för dem (t.ex. ekologiska val, jämställdhet, rasism, hållbar utveckling, klimat eller religionsdialog) och att tillföra ett globalt perspektiv.
En kristen människas frihet kommer ur relationen till Gud och gemenskapen, kyrkan. Gemenskapen ger trygghet och måste få utrymme att växa in i sig själv. I många andra länder är ungdomars framtidsutsikter och möjligheter mer begränsade än i Finland. Friheten kan tas ifrån dem på grund av till exempel krig, kön eller etnisk bakgrund. Även i dessa situationer kan församlingen vara en plats som erbjuder hobbyer, gemenskap och kanske den enda trygga vuxna i livet. I många länder är det unga människor som vaknar upp till den rättvisa som Bibeln erbjuder.
Genom konfirmandundervisningen får många ungdomar en närmare relation till kyrkan och hittar sin plats i kyrkan. Unga människor är medvetna om vad som händer i världen. Den egna familjens attityder kan starkt färga deras uppfattning om världen.
Genom missionsarbete och den globala kyrkans perspektiv kan unga människors världsbild breddas. Kristna tolkningar, olika sätt att förstå Bibeln och ett brett spektrum av andlighet ger perspektiv från vilka unga människor har utrymme att hitta sitt eget sätt att tro på Jesus. Att möta religioner och föra dialog med människor av olika tro är oundvikligt. Kyrkan är också en viktig civil aktör i världen: freds- och rättvisefrågor är en del av vardagen. Förhoppningsvis vill de unga också använda sin församlingsgrupp för att göra skillnad i världen och i Finland.
Unga kan undra om kyrkan är en gemenskap som de vill tillhöra. Den globala kyrkans frågor kan bredda vår förståelse för vad Guds rike och kärleken till nästan handlar om.
Tillägg till listan “Drömmar att förverkliga” för 15-åringar:
Konfirmationsundervisning
Medborgerlig påverkan
Bibeln och bönen
En annorlunda typ av andakt
Församlingen litar på den unga personen och hens färdigheter. Detta återspeglas i att ge ansvar för planering, beslutsfattande och ansvarstagande. Ungdomar är delaktiga i att fatta beslut och genomföra gudstjänstlivet tillsammans med resten av församlingen.
I kyrkans verksamhet kan unga människor vara säkra på att de som kristna kan göra skillnad i globala frågor. Det finns utrymme för mångfald i andligheten och kyrkan (ungdomen) vänder sig inte inåt. Kyrkan bör inte bara erbjuda vad människor som individer vill eller tänker. Kyrkan är en värdegemenskap och har därför en roll att spela som en samhällsbaserad värdeutbildare och väckare: kyrkan lever och arbetar för andra än “mig”. Odelbar mänsklig värdighet, solidaritet och ansvar för skapelsen är inbyggda i vad kyrkan är.
Ungas påverkansgrupper arbetar med kyrkans mission och internationella arbete.
Unga vuxna är en heterogen grupp. Kyrkan ska inte försöka erbjuda något för alla, utan vara en tydlig värdegemenskap. I västvärlden är “diakoni” och “andlig träning” ibland separerade i olika delar av verksamheten. Kyrkan bör arbeta holistiskt, så att tro och bön föder viljan att tjäna medmänniskan, vilket i sin tur ökar tron och uppmuntrar till att se Guds godhet.
Många människor vill hjälpa till med tid och/eller pengar. Kyrkans diakonala arbete är populärt, men missionsarbetet är det inte. Kan klyftan mellan inhemskt och internationellt arbete minskas? Församlingar kan vara stolta över mycket av det arbete som utförs i världen. Församlingsmedlemmar planerar och genomför själva global utbildning och missionsutbildning tillsammans med medarbetaren, de är inte föremål för “arbete” eller “utbildning”. Vissa vill göra skillnad mer lokalt och andra mer globalt. Människor bör ges möjlighet att göra sina egna gåvor tillgängliga.
Kyrkans utlandshjälp har gjort ett material för 4-9 åringar inspirerade av Stigen verksamhetsmodellen. Här nedanför kommer du till materialet som finns på KUA:s webbplats. Välj det svenska materialet på svenska som finns i pdf-format och som bildmaterial.