Idealet är att Stigen ska vara förankrad i dagens liv och samtidigt hämta kraft från den eviga trons källa för varje livssituation både till vardags och till fest. I bästa fall skapas och utvecklas Stigen tillsammans med församlingsmedlemmarna, så att man tillsammans gör, frågar och lyssnar.
Stigen strukturerar den redan existerande verksamheten. Dessutom måste man modigt blicka framåt och lyssna till församlingens medlemmar, också till dem som är kritiska eller söker kyrkans budskap. Stigen är en inbjudan att leva i en ny slags verksamhetskultur, där församlingen utgörs av dess medlemmar, förtroendevalda och anställda tillsammans.
På vilket sätt är Stigen individuell för var och en men samtidigt församlingens gemensamma? Hur uppkommer en upplevelse av delaktighet på Stigen? Hur kan man gå med och börja bygga upp Stigen? För en människas identitetsutveckling är det viktigt att man har möjlighet att vara delaktig och aktiv i de gemenskaper man upplever som viktiga. Olika saker skapar en känsla av delaktighet för olika personer. För någon upplevs delaktigheten som genuin först när man har fått vara med i verksamhetens idéskede, för någon annan förverkligas delaktigheten i och med att man finner en naturlig plats i gruppen. För vissa innebär delaktighet en känsla av tillhörighet och ägarskap, även om man själv inte är med på plats. Delaktigheten stärks också av upplevelsen av att man får vara med och påverka och ge upphov till en ändring.
Att bygga Stigen tillsammans kan innebära att man blir hörd i idéskedet, att man deltar i planeringen och genomförandet av något enskilt evenemang eller ett mer omfattande ansvar för en större helhet. Delaktigheten ser också olika ut i olika åldrar. Ett litet barn i dagklubben kan uppleva delaktighet och att hen blir hörd när man tillsammans leker en lek som barnet önskar. Många unga och unga vuxna upplever att verksamheten är deras egen om de själva får planera och genomföra den tillsammans med andra. Behovet av delaktighet och deltagande påverkas av bland annat personliga faktorer, ålder och olika livsskeden. Det är viktigt att var och en kan delta utifrån sina egna önskemål och möjligheter.
Det gemensamma utförandet förändrar den anställdas roll. Rollen kan förändras från aktör till sammankallare och samordnare, från en förgrundsfigur till en bakgrundskraft, till någon som möjliggör delaktighet. Det här är yrkeskompetens som varje anställd kan lära sig. Chefen och teamledaren har i uppgift att hjälpa de anställda och leda förändringen av arbetskulturen.
Samtidigt som delaktigheten är en individuell upplevelse är den ett gemenskapsbaserat sätt att vara och agera. Delaktigheten och hur den realiseras kan ses som steg eller olika ringar. Innan man är framme vid själva genomförandet har man redan tagit flera steg. Men hjälp av frågorna nedan kan man strukturera upp vad församlingsmedlemmarnas delaktighet och det att man gör något tillsammans innebär i praktiken.
Man börjar med en idé. En idé utvecklas genom olika tankegångar till något som blir förverkligat. Hur kan vi höra barnen, de unga och familjerna? Utifrån vems idéer ska församlingens Stig planeras och genomföras?
Gemensam planering och beredning innefattar många typer av praktiskt arbete. Församlingens anställda är yrkespersoner när det gäller att producera evenemang, men avsikten är inte att Stigens situationer och kommunikation ska produceras enbart med de anställdas krafter. Barn, unga och familjer ska ha en central roll redan i de inledande skedena av planeringen och beredningen.
Delaktighet i genomförandet innebär att varje deltagare blir uppmärksammad och beaktad. Delaktighet i fråga om ett evenemang eller i kommunikationen är att innehållet planeras så att man interagerar vid själva genomförandet: att man gör och är tillsammans.
Det är också viktigt att man tillsammans utvärderar hur man uppnådde det man eftersträvade.
Fungerande strukturer gör det möjligt att göra tillsammans och att realisera delaktigheten på ett meningsfullt sätt.
Välfungerande strukturer och verksamhetsmodeller har utvecklats på många håll. I många länder är antalet frivilliga i församlingen större än i vår kyrkas församlingar och församlingsmedlemmarnas roll skiljer sig från vad vi i Finland är vana vid. Här finns många bra verksamhetsmodeller och strukturer som man kan ta hjälp av när man utvecklar engagemanget i församlingen. I en finländsk församlingskontext känner vi till gudstjänstgrupper, scouternas uppdragssystem och barnombuden enligt konceptet barnkonsekvensanalys.Barnen, de unga och de vuxna är viktiga helheter i församlingens strukturer. För att delaktigheten genuint ska kunna förverkligas bör de också vara med och planera och bygga upp dessa strukturer.
Följande frågor är till hjälp när man introducerar och utvecklar Stigen i församlingen. Stigen i församlingen
En grupp sammankommer under en viss period för att förbereda evenemanget.