Kasvua katsomuksesta

Tietoa ja materiaalia katsomuskasvatuksen pedagogiseen kehittämistyöhön.

Näin pääset eteenpäin katsomuskasvatuksessa

Katsomuskasvatus on tärkeä osa
varhaiskasvatusta.
Tältä sivulta löydät ideoita ja materiaaleja
katsomuskasvatuksen toteuttamiseen.
Tule mukaan katsomusten maailmaan ja

  • edistä lasten oikeutta nähdä ja ymmärtää maailmaa ainutlaatuisella tavalla, sillä lapsetkin pohtivat suuria elämänkysymyksiä.
  • inspiroi pedagogista luovuutta, kehitä katsomuskasvatusta
    sekä osallistu monipuoliseen yhteistyöhön.
  • tarjoa aineellista ja aineetonta kulttuuriperintöä.
  • vahvista kulttuurisesti kestävää varhaiskasvatusta.

Ajankohtaista

Yhteisymmärrysviikkoa vietetään vuosittain helmikuun ensimmäisellä viikolla.
Vuonna 2025 viikkoa vietetään 1.–7.2.2025.

Vuoden 2025 yhteisymmärrysviikkoa juhlitaan Suomessa teemalla Yhteisen
pöydän ääressä. Teemaa voi lähestyä esimerkiksi osallisuuden tai vaikkapa
ruokapöydän antimien näkökulmasta. Ketkä sinä kutsut pöytäsi ääreen? Ketkä
kaikki mahtuvat ja tuntevat itsensä tervetulleiksi pöydän äärelle? Millainen on eri
uskonto- ja katsomusyhteisöjen suhde pöydällä oleviin tarjoiluihin? Millaisia
eettisiä kysymyksiä tai planetaarisen hyvinvoinnin näkökulmia ruokaan liittyy?
Yhteisymmärrysviikon avajaiset järjestetään yhteistyössä Suomen ortodoksisen
kirkon kanssa. Avajaisia vietetään perjantaina 31.1.2025 klo 17-19 Suomen
Ortodoksisen kirkon seurakuntasalissa (Unioninkatu 39 A, 00170 Helsinki,
sisäpiha). Ohjelma ja kutsu julkaistaan pian!

Leikki eläköön! -webinaarisarjan tarkoituksena on tukea varhaiskasvatuksen henkilöstön leikkiä kehittävää otetta. Tarjoamme asiantuntevia ja ajankohtaisia puheenvuoroja. Ehkäpä myös uudenlaisia näkökulmia aIlmoisioihin, joita et välttämättä ole tullutkaan ajatelleeksi. Leikkiä ainutlaatuisena ja monimuotoisena ilmiönä pureskellaan konkreettisella otteella tunnin mittaisilla ”päiväkahvihetkillä”. Nappaa siis kollegasi mukaan, varustautukaa kahvi- ja teekupillisin sekä avarin mielin – nyt kannattaa loikata linjoille!

Osa 3: Vertaissuhteet ja leikki, 13.2.2025 klo 12:30-13:30
Väitöskirjatutkija Silja Lamminmäki-Vartia ja Ilkka Tahvanainen, varhaiskasvatuksen asiantuntija, Kirkkohallitus

Webinaarisarjan päättävä tilaisuus aikatauluttuu ystävänpäivän kynnykselle ja mikäs sen ajankohtaisempi teema olisikaan, kuin lasten vertaissuhteet leikissä! Miksi on arvokasta tukea lasten vertaissuhteita ja miten kasvattajana kannatellaan vertaissuhteita voimistavaa leikkiä? Mainio puhujaduo syventyy erityisesti aikuisen rooliin ja leikillisten oppimisympäristöjen rakentamiseen, linkittäen näkökulmaksi moninaisuuden, ilmiölähtöisen oppimisen ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien hyödyntämisen. 

Ohjelma ja ilmoittautumislinkki

Ohjelma

  • Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatus ja muita ajankohtaisia Opetushallituksesta, Kati Costiander
  • Miten kulttuuriperintökasvatus voi yhdistää moninaisen lapsiryhmän, Ira Vihreälehto/Julia Uusoksa Kulttuuriperintökasvatuksen seura
  • Työkaluja varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen yhteiseen arviointiin ja kehittämiseen, Tuomas Sarkkinen KARVI
  • Varhaiskasvatus lapsen katsomuksellisen identiteetin tukijana johtajan näkökulmasta, Iris Sotamaa Vantaan srk
  • Varhaiskasvatuksen yhteistyö katsomusyhteisöjen kanssa – Mitä se on tänään ja miten rakennamme sitä tulevaisuudessa? Satu Westerlund Kirkkonummen kaupunki ja Katri Söderling Kirkkonummen srk
  • Terveiset Kuopiosta: Lattiakuvat katsomuskasvatusta vauhdittamassa, Emma Pesu ja Laura Tamio Kuopion kaupunki

Ilmoittautuminen

https://seurakunnille.step.fi/course/katsomuskasvatuksen-ajankohtaispaiva/

Kansallista leikkipäivää vietetään viikolla 17, joka huipentuu Leikkipäivään 26.4

Lue lisää täältä

Miten järjestää pääsiäis- ja jouluvaelluksia yhteistyössä päiväkotien ja koulujen kanssa?
Milloin vaellus on luonteeltaan yleissivistävää, milloin uskonnollinen tilaisuus?
Tämä ohjeistus auttaa suunnittelemaan vaelluksia lasten, yhteistyöosapuolten ja säädösten näkökulmasta.
Dokumentti myös kannustaa toteuttamaan kirkkovuoden juhla-aikoihin ja vuodenkiertoon kytkeytyviä vaelluksia.

Vaellukset – merkityksellisiä matkoja

Mahdollisuuksien polulla tarjoaa lapsia osallistavia sekä helposti lähestyttäviä tapoja tarttua globaalikasvatukseen, jonka teemat saattavat tuntua toisinaan haastavilta pienimpien oppijoiden kanssa. Materiaali on suunniteltu innostamaan ja tukemaan kaikkia niitä, jotka haluavat syventyä globaalikasvatukseen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin erityisesti varhaiskasvatusikäisten (n. 4–6-vuotiaat) ja alakouluikäisten (n. 7–9-vuotiaat) lasten parissa.

JUHLAT ELÄMÄSSÄNI -aineiston keruu 31.1.2025 saakka.

Vuoden kierrossa juhlat tuovat vaihtelua arkeen ja melkein jokainen meistä viettää joitakin vuotuisjuhlia. Nyt keräämme kaiken ikäisiltä tietoa siitä, millaisia vuosittain toistuvia juhlia. Suomessa vietetään ja millaista kulttuurillista, katsomuksellista ja uskonnollista moninaisuutta niihin liittyy.Mitä juhlia sinä vietät? Millaiset juhlaperinteet ovat sinulle tärkeitä ja rakkaita? Kerro sinulle tärkeimmästä vuoden kierron juhlasta tai juhlista. Arvomme kaikkien vastaajien kesken kirjapalkintoja.

Kirjoita vapaasti ja omalla tyylilläsi. Voit halutessasi
käyttää apuna seuraavia kysymyksiä:

  • Milloin ja miksi juhlaa vietetään? Miksi juhla on sinulle tärkeä?
  • Missä vietät juhlaa? Millaisia perinteitä tai tapoja juhlanviettoosi liittyy? Liittyykö juhlaan koristeluja, tuoksuja, musiikkia, arjesta poikkeavaa vaatetusta tai ruokia? Kerro näistä.
  • Liittyykö juhlaan uskonnollisia tai henkisiä merkityksiä? Millaisia ne ovat?

Lähetä oma juhlamuistosi 31.1.2025 mennessä

https://www.finlit.fi/arkisto/vastaa-muistitietokeruisiin/juhlat-elamassani/

 

Viisastutaan!-materiaali avaa joitakin ikkunoita katsomusten ja kulttuurien maailmaan. Viisauksia on painottaen lapsen ja kasvattajan näkökulmaa, pedagogista käytettävyyttä sekä moninaista suomalaista kontekstia.

Materiaalikokonaisuuteen pääset suoraan

TÄSTÄ

Karvi arvioi paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumista päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa (28:2023). Julkaisussa nimetään viisi kehittämissuositusta, joista yksi liittyy katsomuskasvatukseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen. Suositus kuuluu kokonaisuudessaan näin:

Katsomuksellinen ja kulttuurinen moninaisuus tulee tunnistaa ja katsomuskasvatusta toteuttaa tavoitteellisesti. Arvioinnin perusteella katsomuskasvatuksen toteuttaminen lapsiryhmissä koettiin haastavaksi. Varhaiskasvatuksen henkilöstöä tulee kannustaa aiempaa vahvemmin katsomuskasvatuksen toteuttamiseen. Heille tulee tarjota koulutustilaisuuksia joissa katsomuskasvatusta käsitellään konkreettisten esimerkkien avulla.

Tutustu julkaisuun tästä

Materiaalit

kaikki materiaalit

Viisastutaan eri katsomuksista

Viisastutaan-materiaali mahdollistaa keskustelut elämän kysymyksistä ja arvoista, sekä pohtii vanhojen viisauksien merkitystä nykypäivän maailmassa.

Viisastutaan

Mielen hyvinvointi

Varhaiskasvatuksessa vahvistetaan toimintaa, jossa yhteisön on mahdollista toimia kiireettömässä ja keskittymistä edistävässä ympäristössä.

Mielen hyvinvointi

Katsomuskasvatus ja pyhiinvaellus

Tutkimusmatka hiljaisuuteen on pyhiinvaellusmateriaali varhaiskasvattajille.

Pyhiinvaellus

Yhteistyö

Yhteistyö katsomuskasvatuksessa

Katsomuskasvatuksen yhteistyössä on tärkeää paikallisesti keskustella siitä, miten kaikille yhteinen hyvä  ymmärretään opetussuunnitelman tavoitteiden valossa.

Yhteistyö katsomuskasvatuksessa

Seuraa somessa!

Kasvua katsomuksesta -blogi!

Katsomuskasvatuksen ammattilaisten ajatuksia varhaiskasvatuksesta

Lue blogia
Takaisin sivun alkuun