Utforska åskådningar – tillsammans med familjerna.
Åskådningsfostran är en del av den helhetsbetonade småbarnspedagogiken som stärker barnets identitetsutveckling i en föränderlig omvärld.
Flera av artiklarna i konventionen om barnets rättigheter tangerar religionsfrihet.
Utgångspunkten för att leda småbarnspedagogiken är att varje barns välbefinnande och lärande främjas. Ibland behöver ledaren mod att leda teamet.
Om den vuxnes roll är positiv till åskådningsfostran och det finns en tydlig uppskattning av åskådningsfostran, är det mer sannolikt…
En professionell, öppen och respektfull inställning till mångfalden av familjer och språk, kulturer, religioner, traditioner och uppfostringssätt ger förutsättningar för…
Med hjälp av lek har barnet möjligheter att med respekt för olika åskådningar att lära sig olika perspektiv.
Mångsidig pedagogisk verksamhet bygger på konst och kulturarv samt förmåga att förstå och respektera den allmänna kulturtraditionen.
Det kulturella lärandet börjar redan i livmodern.
Utforska material som utvecklats för att användas i åskådningsfostran.
Utredning om åskådningsfostran, 2020
Böcker och artiklar som stöder åskådningsfostran.
Artiklarna i boken lyfter fram åskådningsfostran enligt Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Boken kan vara en utgångspunkt för pedagogiska samtal och ett stöd i samarbete med vårdnadshavare. Artiklarna är skrivna bl.a. av professorer på universitet, daghemsföreståndare och sakkunniga i småbarnspedagogik.
Beställ boken gratis av Mirva Sandén.
I Research about ECEC skrev universitetsläraren och doktoranden Linda Eriksson, Åbo Akademi en bloggtext om åskådningsfostran i den språkliga och kulturella kontexten. Länk till texten.
Nina Silfverbergs examensarbete innehåller en bilderbok för barn i småbarnspedagogiken: “Häng med på den festliga färden. Religioner och högtider runt världen.” Scrolla ner i examensarbetet boken finns på slutet!
Ett mångsidigt verktyg för småbarnspedagogiken utvecklat av läraren i småbarnspedagogik Pia Olkkola.
VarjeBarn är ett pedagogiskt verktyg för småbarnspedagogiken. Med hjälp av en neutral “gestalt” kan man med barn jobba med delaktighet, interaktion, jämlikhet och lärande. Samarbete med föräldrar om hemmets värdefrågor är lättare med hjälp av verktyget och grupplaneringen gynnas.
Främjar en öppen dialog med barnet, vårdnadshavarna och småbarnspedagogiken. Läs mera på webbplatsen: JokaLapsi