Så här talar vi om döden med barn på daghem. Praktiskt exempel från ett daghem, hur man på ett daghem behandlat temat med barn.
Kritiska aspekter att reflektera över: Förstå skillnaden mellan att vara levande och död. Utforska barns förståelse för begreppet död på ett mjukt och reflekterande sätt. Vi vill också uppmuntra empati och respekt för allt levande.
Reflektioner och förförståelse
Väcka intresse. En insekt har dött som barnen hittat (eller gå på jakt efter dem).
Anknytning till åskådningsfostran. Genom aktiviteten ges barnen möjlighet att reflektera över livets stora frågor, såsom död, sorg och minnen. Det stärker barnens förmåga att diskutera existentiella frågor på ett naturligt sätt, vilket är en viktig del av åskådningsfostran. Med hjälp av aktiviteten kan barnen utforska och uttrycka sina tankar om vad som händer efter döden, vilket skapar en öppenhet för olika tankesätt och trosuppfattningar.
Genom att studera den döda (insekten) får barnen möjlighet att utforska naturens olika livsskeden och hur vi förhåller oss till döden och livets slut. Barnen bekantar sig med av olika typer av begravningsceremonier
Under reflektionen och samtalen med barnen om döden får de öva på att uttrycka sina tankar och känslor kring ett komplext och känsloladdat ämne. Det utvecklar deras språkliga förmåga att färdigheter att verbalisera sina upplevelser och känslor.
Begravningsceremonin(ier) kan ge barnen möjlighet att uttrycka och bearbeta sina känslor genom olika konstnärliga eller symboliska uttryck. Till exempel, dekorera, lägga blommor på graven eller genom musik/sång. Genom att använda olika former av uttryckssätt, hjälper det barnen att bearbeta känslor och skapa förståelse på ett kreativt sätt.