Barn och döden

Så här talar vi om döden med barn på daghem Praktiskt exempel från ett daghem, hur man på ett daghem behandlat temat med barn.

Förberedelser

Kritiska aspekter att reflektera över: Förstå skillnaden mellan att vara levande och död. Utforska barns förståelse för begreppet död på ett mjukt och reflekterande sätt. Vi vill också uppmuntra empati och respekt för allt levande.

Reflektioner och förförståelse

  1. Att förstå att allt levande har en livscykel inklusive död.
  2. Att utveckla empati och respekt för döda varelser och reflektera kring hur vi behandlar dem.
  3. Att förstå att begravningar är en ceremoni och sätt att säga farväl och visa respekt.
  4. Hur och olika typer av begravningsceremonier.
Ett barn lutar ansiktet mot sin händer och tittar ut genom ett fönster.

Hur?

Väcka intresse. En insekt har dött som barnen hittat (eller gå på jakt efter dem).

Anknytning till åskådningsfostran. Genom aktiviteten ges barnen möjlighet att reflektera över livets stora frågor, såsom död, sorg och minnen. Det stärker barnens förmåga att diskutera existentiella frågor på ett naturligt sätt, vilket är en viktig del av åskådningsfostran. Med hjälp av aktiviteten kan barnen utforska och uttrycka sina tankar om vad som händer efter döden, vilket skapar en öppenhet för olika tankesätt och trosuppfattningar.

Lärområden i fokus

Jag utforskar min omgivning

Genom att studera den döda (insekten) får barnen möjlighet att utforska naturens olika livsskeden och hur vi förhåller oss till döden och livets slut. Barnen bekantar sig med av olika typer av begravningsceremonier

Språkens rika värld

Under reflektionen och samtalen med barnen om döden får de öva på att uttrycka sina tankar och känslor kring ett komplext och känsloladdat ämne. Det utvecklar deras språkliga förmåga att färdigheter att verbalisera sina upplevelser och känslor.

Mina många uttrycksformer

Begravningsceremonin(ier) kan ge barnen möjlighet att uttrycka och bearbeta sina känslor genom olika konstnärliga eller symboliska uttryck. Till exempel, dekorera, lägga blommor på graven eller genom musik/sång. Genom att använda olika former av uttryckssätt, hjälper det barnen att bearbeta känslor och skapa förståelse på ett kreativt sätt.

Aktiviteten

  • Barnen vill ha en begravningsceremoni
  • Förberedelser inför ceremonin (pyssel, material, tal, plocka blommor, välja musik)
  • Jordfästning med kors som symbol (barnens önskemål)
  • Musik (sång som barnen själva har valt)
  • Tal
  • Ceremonin är slut
  • Slutreflektion (ge tid för den)
  • Fortsättning med bilderböcker, reflektioner och annat som barnenen initierar
Tillbaka till toppen