Ett nytt material i form av en guide, uppmuntrar till att förverkliga vandringar knutna till kyrkoårets fester och årstiderna. Barn och vuxna uppmuntras att ta del av berättelser och att med nyfikenhet närma sig det heliga. Med hjälp av vandringar kan man stärka barnets åskådningsmässiga identitet och granska mångfalden av åskådningar.
Bra och noggrann förhandsplanering möjliggör en lyckad vandring och ett smidigt samarbete med olika aktörer.Vandringarna ger den som arbetar med fostran en möjlighet att skapa platser där man får uppleva stillhet. De viktigaste verksamhetsformerna bygger på förundran, lugn närvaro och att man utnyttjar konst-och miljöpedagogikens mångsidiga möjligheter. Vandringarna är också en bra form av samarbete med småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. De anvisningar som Utbildningsstyrelsen gett och de lokala avtal som slutits utgör då utgångspunkten församarbetet.Vandringar med barn förverkligas i sin enklaste form genom att stanna upp inför olika saker och tillsammans fundera kring dem. Vandringarna är tillåtande, kravlösa och förverkligas genom lek. Den egna upplevelsen är en viktigutgångspunkt för vandringarna. Var och en har en egen upplevelse, och alla är rätt.
Fester, seder och ritualer är viktiga traditioner som ger struktur åt livet i samfund och samhällen. De hänger nära samman med världsåskådningar och uppfattningar om ens egen historia. Med hjälp av dessa stärker man också barnets egen identitet. Festtraditionerna kan vara gemensamma för ett helt folk eller traditioner som i en liten grupp överförs från en generation till en annan. Varje barn har rätt att bekanta sig med ett levande kulturarv i samband med fester och evenemang. Även Konventionen om barnets rättigheter betonar barnets helhetsmässiga utveckling.
Högtider och seder- Wikiförteckning över levande kulturarvhttps://www.aineetonkulttuuriperinto.fi/sv
Barnkonventionen i korthet/ Unicefhttps://www.unicef.fi/vart-arbete/information-om-unicef/