Kyrkan – en föregångare i fråga om likabehandling

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har under århundradenas lopp utgjort en gemenskap där många röster, värden och uttryck möts och där det finns olika uppfattningar om likabehandling och dess betydelse.

Motsägelsefulla budskap om likabehandling försämrar kyrkans möjligheter att bidra med sin egen insats i den samhälleliga och internationella debatten. Kyrkan måste konfrontera missförhållandena inom sin egen verksamhet, klart uttrycka sin ståndpunkt och i sin verksamhet förbinda sig till likabehandlingsprinciperna.

Utifrån sin historia, sina värderingar och sin sakkunskap kan kyrkan vara en betydande faktor när det gäller att hantera samhälleliga utmaningar och problem relaterade till likabehandling.

Kyrkan kan bidra till att lösa vår tids människovärdesfrågor genom att:

• erbjuda verktyg för att identifiera fenomen och praxis som försvagar människovärdet
  • uppmuntra till dialog mellan olika politiska och religiösa grupper samt
  • föreslå verksamhetssätt med hjälp av vilka man kan trygga likabehandling för alla och upplevelsen av att ha ett människovärde.

De här webbsidorna, som baserar sig på arbetsboken Öppna dörrar för alla – En operativ jämställdhets- och likabehandlingsplan för kyrkan och församlingarna, ger kyrkan verktygen för ett aktivt påverkansarbete i syfte att främja människovärdet.

Församlingens grundläggande uppgift förpliktar oss att hålla dörrarna öppna för den skapelsens mångfald som syns i människors liv

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands operativa plan för jämställdhet och likabehandling är förankrad i följande teologiska, juridiska och verksamhetsmässiga utgångspunkter.

Teologisk förankring

Den kristna människosynen kräver att man omfattar tanken att alla människor har ett lika och omistligt värde. Det odelade människovärdet är ett värde som präglar Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

Juridisk förankring

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland är ett offentligrättsligt samfund som måste följa nationell lagstiftning och rättsstatsprincipen, EU:s rättssystem och internationella avtal.

Förankring i verksamheten

All verksamhet där kyrkan möter människor syftar till att erkänna vår nästas människovärde. Människovärdet realiseras inte genom förkunnelser utan i praktiskt agerande. Den operativa planen uppmanar oss att gå från principer till handling och till en ständig kamp för att älska vår nästa.

Läs mera: Juridiska skyldigheter

Den här operativa planen ersätter inte arbetsgivarens lagstadgade skyldighet att främja jämställdhet och likabehandling. Arbetsgivarna inom Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, dvs. församlingarna, de kyrkliga samfälligheterna, domkapitlen och Kyrkostyrelsen har utarbetat en jämställdhetsplan och en likabehandlingsplan för sin personal. Skyldigheten att utarbeta planerna grundar sig på lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) samt på diskrimineringslagen (1325/2014). Enligt dessa lagar ska en arbetsgivare som regelbundet har minst 30 anställda ha planer för de åtgärder som behövs för att främja likabehandling och jämställdhet.

De lagstadgade skyldigheterna för att garantera personalens jämställdhet och likabehandling är ett minimikrav som styr verksamheten. Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland är i egenskap av ett offentligrättsligt samfund skyldigt att följa nationell lagstiftning, internationella människorättskonventioner samt övriga åtaganden.

Nyttig information om de likställdhets- och jämställdhetsplaner som förpliktar arbetsgivaren finns på diskrimineringsombudsmannens webbplats samt i cirkulären till arbetsgivarna inom kyrkan.

Om religionsutövning har det i allmänna utskottets betänkande (Allmänna utskottets betänkande 1/2022 om ombudsinitiativ 6/2021 (DKIR/363/00.08.00/2021) konstaterats att enligt utskottets uppfattning ”behöver ingen utredning över religionsutövningen inkluderas i jämställdhets- och likabehandlingsplanen, och inga undantag till den religionsutövning som nämns i diskrimineringslagen bör heller läggas fram”.

Tillbaka till ingångssidan Öppna dörrar för alla