De grafiska anvisningarna presenterar kyrkans visuella uttryck och hur det ska tillämpas. Kyrkans nya visuella uttryck har tagits i bruk stegvis under 2024. Läs mera om projektet Mot ett gemensamt visuellt uttryck.
På den här sidan beskrivs de viktigaste elementen i den grafiska profilen. Allt material finns i kyrkans mediebank (bläddra till Kyrkans bildbank > Kyrkans visuella uttryck).
Kyrkan använder en färgpalett som bygger på de liturgiska färgerna. I samband med förnyelsen av det visuella uttrycket uppdaterades den gamla färgpaletten. I den nya färgpaletten uppnår var och en av de föreslagna färgkombinationerna minst miniminivå AA, de flesta utmärkt nivå AAA.
Varje färg i paletten har noggrant valts ut för att fungera tillsammans med de andra färgerna, vilket skapar en tillgänglig och harmonisk visuell helhet. Möjligheten att kombinera färger berikar den visuella kommunikationen. Det bidrar till att färger kan användas på ett mer mångsidigt men ändå kontrollerat sätt i kyrkans kommunikation.
Färgkoderna för kyrkans färgpalett
Martti är ett typsnitt som skapats för kyrkans bruk av den finska grafikern och typsnittsdesignern Tomi Haaparanta. Martti är baserat på det amerikanska typsnittet Carter sans. Teckensnittet togs i bruk 2011.
Martti-typsnittet signalerar tradition, men bokstavsformerna är ändå moderna. Martti placerar sig någonstans mellan de moderna sans serif- och de klassiska serif-typsnitten och ger därför ett tidlöst intryck. Kyrkan har ensamrätt till typsnittet och således fulla rättigheter att använda och sprida det.
Ladda ner typsnittet Martti för Windows Ladda ner typsnittet Martti för OS X
Aptos är ett mångsidigt och modernt typsnitt med rena snitt och genomtänkta detaljer som gör det lätt att läsa i alla storlekar, också på små skärmar. Aptos är designat av typsnittsdesignern Steve Matteson.
Aptos är standardteckensnitt i Office-programmen. För designprogram (Figma, Illustrator m.fl.) behöver fontpaketet installeras separat. Fonterna kan laddas ner från Microsofts webbplats.
Martti ger texten traditionell elegans och klarhet, medan Aptos bidrar med en modern och tidsenlig touch. Den här kombinationen bjuder på en visuell mångsidighet, där rubriker och betoningar träder fram på ett tilltalande och tydligt sätt. Tillsammans bildar Martti och Aptos ett balanserat och snyggt paket som fungerar i både tryckta och digitala medier.
Som logo använder Finlands evangelisk-lutherska kyrka sin egna Martti-font och kors-symbolen.
Hösten 2024 godkändes en ny, cirkelformad version av kyrkans logo. Logon kan laddas ner från kyrkans mediebank (bläddra till mappen Kyrkans bildbank > Kyrkans visuella uttryck). Logon och de övriga elementen i det nya visuella uttrycket tas i bruk stegvis.
I mediebanken finns även kyrkans logo i nuvarande utformning. Mapparna innehåller finska, svenska, samiska, engelska och tyska versioner av logon. Logon finns i både stående och liggande version.
Piktogram, det vill säga enkla symbolbilder, utgör en viktig del av kyrkans visuella uttryck. De används i kombination med text och bild för att förstärka de budskap som kyrkan förmedlar. Kyrkan har en rik symbolvärld som erbjuder ett brett spektrum av möjligheter att stöda den visuella kommunikationen.
Piktogrammen finns i kyrkans mediebank (bläddra till mappen Kyrkans bildbank > Kyrkans visuella uttryck).
Bakgrundsbildernas motiv stammar från kyrkligt bildspråk, i form av bland annat naturelement, kyrkoarkitektur och symboler. Förenklade former bevarar den visuella tydligheten och den enhetliga stilen, samtidigt som de ger utrymme för lokala särdrag och en mångsidig kyrklig estetik. Bakgrundsbilderna är inte bara ett estetiskt val utan också ett praktiskt verktyg för att förbättra tillgängligheten, till exempel när de används som bakgrund till text för att öka läsbarheten.
Bakgrundsbilderna finns i kyrkans mediebank (bläddra till mappen Kyrkans bildbank > Kyrkans visuella uttryck).
Claudia Treuthardt