Syftet med arbetet är att identifiera mångfalden i den omgivande världen och de saker som kan hindra oss från att respektera den.
Tid ca 20 min.
Under orienteringsskedet funderar vi på vår egen världsbild. Vi delar tankar tillsammans och kan se hur mångfasetterad världen kan se ut ur olika synvinklar.
Var och en har en egen bild av och uppfattning om världen. När vi stannar upp och lyssnar på hur någon annan ser på världen kan vi se både likheter och skillnader jämfört med vår egen uppfattning. Vi kan också lära oss nya saker och omforma vår uppfattning – vi kan öppna våra ögon för något som vi aldrig har sett förut. Den värld Gud har skapat är så omfattande och mångfasetterad att vi som enskilda individer ofta inte ser allt den innehåller. Tillsammans ser vi mera.
Tid ca 40 min.
Fundera utifrån gruppens situation på vilka punkter ni funderar över på egen hand, vad ni delar och vad ni diskuterar. Se till att diskussionen förblir trygg och respektfull även om det finns olika tankar om saker och ting.
Läs 1. Mos. 1:1–24.
Merism innebär att man genom två motsatser egentligen beskriver allt mellan dem. Exempel i Upp. 22:13 säger Gud att han är alfa och omega, början och slutet, det vill säga allt. Det här syns också i den första skapelseberättelsen där Gud bl.a. skiljer mellan ljus och mörker, hav och land osv.
Skapelseberättelsen berättar också om hur vi som människor är skapade av Gud. Hur han tittade på allt han skapade och såg att det var bra.
Dikotomin som är bekant från annat skapande syns också i skapandet av människan. ”…till man och kvinna skapade han dem.” Samtidigt lever vi dock i en värld där till exempel cirka 1,7 procent av de könsbundna kroppsliga egenskaperna (såsom hormoner, kromosomer och/eller könsorgan) inte entydigt passar in i uppdelning mellan män och kvinnor. Likaså identifierar inte alla sig med det kön som fastställdes för dem när de föddes och största delen av oss passar inte in i alla de normer som vi ger könen. Dikotomin breddas alltså också här. För vissa är det viktigt hur människan i berättelsen skapas till just man OCH kvinna, inte man ELLER kvinna. Vi alla har femininitet och maskulinitet som tar sig uttryck på ett unikt sätt hos var och en.
Genom att sätta gränser för hur Guds mångfald kan ta sig uttryck i människor kan vi lämna något i skymundan i den värld som Gud skapat, både hos oss själva och hos andra. Strävar vi efter att definiera gränserna för Guds skapelseverk?
Vi sätter inte gränser endast i våra tankar, utan också i våra handlingar. Vi skapar och stärker dem ibland också av misstag så att de till sist inte bara påverkar vårt eget liv, utan hela samhället. De uppgjorda gränserna får vissa människor eller egenskaper att falla utanför godkännandet.
Tid ca 30 min.
Reservera tillräckligt med tid för arbete som strävar efter att konkretisera den avslutande delen. I detta skede av arbetet riktas blicken från ord till handling.
Den allmänna uppenbarelsen innebär att vi kan ana och lära något om Gud och Guds vilja genom naturen, historien och människoöden; genom Guds skapelseverk och verkan.
Om ni så önskar kan ni sjunga eller lyssna till exempelvis en psalm eller annan musik.
Avsluta med att be om Herrens välsignelse tillsammans.
Uppgiften har planerats av: Mio Kivelä, Juha Kilpi, Kasper Kivistö, Havu Härmä och Elias Pielikko