Temat för grupparbetet är olikhet och hur vi behandlar människor som avviker från majoriteten. Genom våra egna observationer funderar vi på vilka människogrupper i vårt samhälle som diskrimineras och vad man kan göra för att undanröja diskrimineringen. Vi behandlar temat diskriminering via två bibeltexter.
Tid ca 25 min. Deltagarna delas in i två grupper.Grupp 1 läser texten Jesus och den samariska kvinnan Joh. 4:5–15 Öppna länk i ny flik.Grupp 2 läser texten Jesus äter med syndare Luk. 15:2 Öppna länk i ny flik.
Läs texten högt två gånger. Diskutera följande frågor:
Planera en tyst pantomim eller en levande staty som beskriver spänningarna, motsättningarna eller mötet mellan olika grupper av människor i texten.
Vardera gruppen presenterar sin framställning för den andra gruppen. Den grupp som ser på framställningen funderar över vilka känslor framställningen förmedlar.
Tid ca 15 min.
Fördjupa de känslor och tankar som uppgiften väckte. Ledaren lyfter fram att diskriminerande normer var en del av livet redan under Bibelns århundraden. Vid många möten ingriper Jesus i diskriminerande normer och undanröjer dem. Han lyfter fram och synliggör dem som majoriteten av människorna åsidosätter. Jesus utmanade också religiösa traditioner och regler när han sökte vägar att förmedla Guds kärlek till alla.
Frågor att fundera på tillsammans i gruppen eller i par.
(Här kan man ta en liten paus i arbetet.)
Tid ca 5 min.
Ordet ”norm” kan hänvisa till etiska normer, en sådan är till exempel kärleken till nästan. Med norm kan man också hänvisa till osynliga spelregler om vilka som har en plats i samhället och vilka som inte har det. Sådana normer kallas diskriminerande normer. När man själv hör till en majoritet kan det vara svårt att lägga märke till hur också det vardagliga språkbruket ibland förstärker tanken att man måste vara på ett visst sätt för att passa in.
Tid ca 20 min. Påminn deltagarna om spelreglerna för en respektfull diskussion.
Fundera på följande situationer i den fiktiva församlingen Onnela. Visa med tummen om uttrycken eller händelserna enligt din åsikt är sådana som får alla att känna sig välkomna. Tummen upp betyder att situationen är okej och helt acceptabel för alla, tummen mitt emellan betyder ”jag är inte säker” eller ”lite besvärligt”, tummen ner betyder att situationen säkert kan vara diskriminerande eller besvärlig för någon. Ta en liten stund i varje enskilt fall och se om det fanns samstämmiga eller avvikande åsikter i gruppen. När någon visar tummen ner, be om en motivering. Fundera på ur vems perspektiv situationen kan kännas diskriminerande eller obekväm och varför. Inom parentes finns det tips till ledaren om vilka diskriminerande normer påståendet hänför sig till.
Om det är för utmanande för hela gruppen att uttrycka sina åsikter, kan man också komma överens om att deltagarna visar tummen så, att endast ledaren ser deltagarnas åsikter. Då kan diskussionen föras på en något mer allmän nivå.
Uppgiften har planerats av Minna Mannert.
Litteratur (på finska, svenska och engelska)