Understöd för kyrkliga organisationer

Kyrkomötet har i budgeten för Kyrkans centralfond 2025 godkänt ett anslag på 80 000 euro för understöd till organisationer. Understöden beviljas av kyrkostyrelsens plenum på föredragning av chefen för verksamhetsavdelningen.

Ansökan om understöd

Understöd för 2025 söks 9.12.2024–31.1.2025. Ansökningarna och eventuella bilagor skickas per e-post till adressen kyrkostyrelsen@evl.fi. Ansökningarna inklusive bilagor kan vid behov också sändas per post till Kyrkostyrelsen, PB 210, 00131 Helsingfors.

Endast understödsansökningar som lämnats in på blanketten nedan och som inkommit inom utsatt tid behandlas.

Understöd beviljas inte för personalkostnader, renoveringar eller kostnader för underhåll av fastigheter.

Blankett

Kyrkans centralfonds understöd till kyrkliga organisationer

Redovisning av understödet

Det understöd som beviljats föregående år och det arbete som utförts med hjälp av understödet ska redovisas till Kyrkostyrelsen. Redovisningens längd ska vara 1–2 sidor. Uppgifterna ska lämnas in som en separat fritt formulerad bilaga senast 31.12 varje år till kyrkostyrelsens registratorskontor, kyrkostyrelsen@evl.fi.

Om redovisningen inte har lämnats in eller lämnas in för sent, behandlas inte en ny ansökan.